23948sdkhjf

eBay finder ikke produktkritik rimelig

Bilforhandlerne vælger at bruge Bilbasen/Bilinfo, fordi det giver valuta for pengene, mener eBay Motors adm. direktør, der ikke frygter kollektiv afhopning fra forhandlerne.
Det er ikke korrekt, når konkurrenten AutoIT på aktie-emissionsmøder landet over fortæller bilforhandlerne, at eBay blot vil dække sin købsudgift af DBA, Bilbasen/Bilinfo og Bilmarkedet hjem via prisforhøjelser og ikke hjælper bilforhandlere ved at "levere varen". Det udtaler adm. direktør i eBay Motor, Morten Heuing, efter sidste uges reportage i Motor-magasinet fra de første infomøder hos AutoIT om aktiesalg i Biltorvet A/S.

- Vi investerer voldsomt med 120 millioner kroner i år og næste år i blandt andet et komplet nyt Bilinfo, der allerede er ved at blive rullet ud, med nye applikationer omkring ikke mindst de mobile sælgerarbejdspladser. Vi bygger produkter og services på tværs af Bilinfo, Bilbasen og Bilmarkedet for netop at trække flere bilkøbere i vores autokunders forretninger – det er vores eneste eksistensberettigelse. Der er jo en årsag til, at bilforhandlerne netop vælger at bruge Bilbasen/Bilinfo frem for andre aktører, fordi de får valuta for pengene og vores mange udviklingskroner dér, hvor bilkøberne klikker sig ind, siger Morten Heuing.

Han tilføjer, at kan påskønner konkurrence, og godt kan forstå, at andre vil have en bid af kagen, men at konkurrencen skal være fair i også oplysninger om marked og modparter.

- Jeg er faktisk ret stolt af vores forretning, som både medarbejderne og jeg bruger meget krudt på, og som naturligvis skal give et overskud – nøjagtig ligesom også enhver bilforhandler ønsker en pæn bundlinje. Jeg kan ikke se, hvorfor bilforhandlerne skulle ville skade deres forretning ved at fravælge Bilbasen. Biltorvet har masser af bilannoncer, men ikke nær så mange kunder, for folk vil hellere besøge Bilbasen, fordi vi har investeret i at gøre produktet attraktivt for såvel købere som udbydere, siger Morten Heuing.

Han fortæller, at en tendens på de 46 markeder, som eBay opererer i, faktisk er, at der bliver færre annonceplatforme, hvilket kan være en fordel for eksempelvis bilforhandlere og deres pengepung til markedsføring. I Tyskland har Autoscout24 gjort det lige så godt som eBays netsite Mobile.de, og derfor er bilforhandlerne nødt til at betale for at være med begge steder.

Mobilt vokser

Morten Heuing er især stolt af, at Bilbasens nye smartphone-app på kort tid er downloadet 100.000 gange og nu generer 25 procent af alle leads, og dermed hver fjerde kunde til bilforretningerne – især også yngre kunder.

- Det er en signifikant udvikling, og vi skal blive endnu bedre via mobile platforme til at fange kunderne i købsbeslutningen, siger Morten Heuing og løfter lidt af sløret for visioner, der bliver omtalt i en portrætartikel i Børsen 2. september.

eBays køb af DBA skyldes en internationalt unik stærk brugt-sektion med mange privatbrugere. Det skal kobles stærkere end i dag med forretningers målrettede, personificerede nykøbs-tilbud, også på bilsiden. Altså: Når du ser på brugt, bliver du foreslået målrettede nykøbstilbud i samme afvejede prisleje.

Clean cut er politisk

En af eBays, og dermed eBay Motors, stærke sider er analyse, forskning og udvikling af produkter sammen med bruger-fokusgrupper. Morten Heuing fremhæver, at 55 procent bilkunder kommer via Bilbasen og blot 10 procent hos Biltorvet som nummer to. I juni havde Bilbasen 2,5 millioner besøgende, Bilzonen under 500.000 og Biltorvet under 200.000.

- Hvis jeg var bilforhandler, ville jeg følge markedet. Et clean cut til Bilbasen er kun i Biltorvets og AutoITs interesse, ikke forhandlernes. Men det er et politisk slagsmål, som jeg egentlig ikke har lyst til at bruge krudt på – jeg vil hellere udvikle vores forretning for bilforhandlerne. Jeg kan godt forstå branchens frustration over, at vores nye prisstruktur i februar sidste år var kommunikeret dårligt ud. Vores udfordring er at fortælle bilforhandlerne, præcis hvad får for deres penge – og her svarer de 18 millioner aktiekroner, Biltorvet A/S skal indbringe, kun til vores årlige markedsføringsbudget i eBay Motors.

Ikke et år bagud

- Vi følger naturligvis konkurrenternes produkter nysgerrigt og kan se, at AutoIT langt fra er et år forud på funktionaliteten i forhold til os, som nævnt af AutoIT selv, selv om deres design og brugerflade er pænt lavet. Bilinfo har trængt til en kærlig hånd, javist, men vi har et dedikeret team bag relanceringen, og vi fører helt sikkert hvad angår samarbejdspartnere med næsten alle banker, finansieringsinstitutter, bilimportører og it-leverandører, mener Morten Heuing og citerer en stor, københavnsk forhandler:

"Prisen for annoncering er ikke så væsentlig, for jeg køber jo kunder billigt hos jer, når I leverer halvdelen af kunderne i min forretning."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079