Sagt om dyrere kørsel i firmabiler
Miljøtillægget for fri bil forhøjes med 50 procent, hvilket betyder ekstra 750 kroner for en benzindreven bil (13,9 km/liter), der koster 3160 kroner i årlig ejerafgift.
Videre nedsættes beskatningsgrundlaget til 75 procent af nyvognsprisen 36 fulde måneder efter datoen for indregistreringen. I dag kan nedsættelsen ske ned til 25 måneder efter købet, hvis bilen indregistreres i december.
Den skærpede skat af firmabiler afføder mange kommentarer fra autobranchen.
DAF:
Lovforslaget vedrørende firmabiler vil hverken gavne statskassen eller miljøet. Det vil bedre betale sig at importere en brugt bil eller køre i en mindre miljørigtig bil og få kørselsgodtgørelse efter statens takster.
FDM:
Forslaget gør det dyrere at køre i bil blandt andet til og fra arbejde, og det fører til en ældre vognpark blandt firmabiler. Forslaget bør ikke gælde eksisterende biler. Nedsættelsen af beregningsgrundlaget for beskatning af fri bil til 75 procent af den oprindelige nyvognspris bør ske 30 og ikke 36 måneder efter indregistreringen.