Vognmaler: Det er for godt til at være sandt
Siden Hansens Autolak ApS i Snoghøj har fået energioptimeret malekabinen, er udgifterne faldet drastisk, og produktiviteten er samtidig steget med 10 procent.
For ham lød det som om, at der blev lovet alt for meget guld og alt for store grønne skove, dengang Jens Kristian Vestergård fra Nordenskov Industrimontage remsede fordelene op ved at energioptimere den malerkabine, som kun var fire år gammel. Malerkabinen, der skulle ændres, var en konventionel type med skorsten, som blev opvarmet på traditionel vis ved hjælp af en gasbrænder ind i en almindelig kedel med varmeveksler.
- Jeg har det sådan, at når et eller andet er for godt til at være sandt, så er det nok også for godt. Men her gjorde jeg en undtagelse og skød min normale skepsis til side. Der var noget, som sagde mig, at der måske kunne være noget om snakken. Dog først efter moden overvejelse sagde jeg ja til at få den såkaldte NIM Energisparepakke installeret i min kabine, fortæller Per Hansen.
En verden til forskel
Inden ombygningen af den eksisterende varmeforsyning, havde Per Hansen styr på udgifterne i forbindelse med opvarmningen af malerkabinen. Der var også styr på den tid, det tog for at få kabinen op på den nødvendige tørretemperatur, og endelig vidste han, hvor mange biler der i snit gik igennem kabinen hver dag. Realtiden for at få kabinen op på rigtig tørretemperatur, lå på lige omkring 12 minutter. Udgifterne til strøm lå i snit på 19.000 kroner, og gennemsnitligt var der mellem 8 og 12 biler inde og ude af kabinen hver dag.
- Indrømmet. Jeg var mildest taget forundret, da jeg fik regningen fra elværket efter ombygningen. For prisen var faldet fra 19.000 kroner til 15.000 kroner, og det var vel at mærke målt over to måneder, hvor vi havde haft lige travlt. Tørretiden faldt fra dag et til bare tre minutter fra de 12 minutter, jeg havde været vant til før. Reduktionen af tørretiden skulle vise sig at have en effekt, som jeg først opdagede senere. For pludselig fik jeg bedre tid til at planlægge arbejdet. Men først måneden efter var der helt kontante tal på bordet, og her viste det sig, at jeg havde lakeret 10 procent flere biler end måneden før - altså i snit én mere om dagen. I kraft af at jeg endnu mangler oversigten over mit gasforbrug, kan jeg endnu ikke sige noget om besparelserne her, men Nordenskov Industrimontage hævdede, at besparelsen mindst ville lande på et sted mellem 20 og 30 procent. Så nu glæder jeg mig til at se, om det også holder stik, siger Per Hansen.
Blikket skal vendes indad
Uover de kontante fordele har energioptimeringen betydet, at støjen er blev mindre i kabinen, og det har både Per Hansen og svendene mærket i form af, at de ikke er helt så trætte, når fyraften er inden for rækkevidde. Efter ombygningen af kabinen har Per Hansen måtte sande, at recepten ikke altid er bedst at løbe hurtigere og hurtigere for at drive en rentabel malervirksomhed. Ved at se på virksomheden indefra er det lykkedes at få malet flere biler end før, og det er sket uden at få mere travlt. Selv regner Per Hansen med at kunne omsætte for 500.000 kroner mere om året, og som han selv siger: "Det er ikke så ringe endda".