23948sdkhjf

Energioptimering er vejen til store besparelser

Den øgede konkurrence betyder, at malervirksomhederne skal se på de indre udgifter. Her ligger der ifølge Jens Kristian Vestergård fra Nordenskov Industrimontage mange penge, som bare skal hentes.
Uanset om en malerkabine opvarmes ved hjælp af olie eller gas, er der masser af penge at spare. Sådan lyder den bastante udmelding fra Jens Kristian Vestergård. Det handler ikke bare om at bygge nyt. Nej. Ifølge ham handler det om at optimere den eksisterende kabine, og det kan gøres uanset malerkabinetype og uanset om den fyres med gas eller olie. Selv kalder de ombygningen for NIM Energisparepakke.

- På et konventionelt anlæg er der enten en olie- eller gasbrænder, en kedel, en varmeveksler og en stor skorsten. Skorstenen er en rigtig energisluger, da energitabet her ligger omkring 20 procent af den energi, der tilføres kabinen. Men i stedet for at brænderen opvarmer kabinen indirekte via en kedel, ændres det, så gasbrænderen opvarmer kabinen direkte. Det giver en virkningsgrad på mellem 80-98 i stedet for den vanlige virkningsgrad på 65-70. Selv om det ikke er lovmæssigt påkrævet, har vi sikret anlægget med en CO2-detektor. Hvis der mod forventning skulle opstå en fejl, slukker anlægget automatisk og aldeles omgående. Fordi vi anvender en direkte opvarmning af kabinen, er der heller ingen skorsten, og dermed er der ikke det normale skorstensenergitab på en femtedel af den totale varmeudgift, siger Jens Kristian Vestergård.

Besparelser og kortere tider

En af hemmelighederne er de automatiske frekvensregulerede ventilatorer som betyder, at samtlige funktioner styres præcist og nøjagtigt, og derved spares der energi, da energitabet reduceres. Er der et ophold i anvendelsen af kabinen, lukkes varmen ikke ud, men i stedet forbliver den i kabinen. Denne styring indeholder også et spareprogram, som måler på trykluftforbruget. Bruges der eksempelvis ikke trykluft i tre minutter, går kabinen i dvaletilstand, men så snart der igen bruges trykluft, starter anlægget op igen. Er stilstandsperioden længere end den forudindstillede dvaletid, er anlægget indstillet til at lukke helt ned.

- Besparelserne hentes flere steder fra, men noget af det vigtigste er, at opvarmningstiden for kabinen falder fra de vanlige 10-12 minutter til bare tre minutter. Den korte tid er et resultat af den direkte opvarmning, og fordi der ikke er behov for en skorsten. Sidst men ikke mindst er det den stramme styring af alle processerne, som samlet set giver den store besparelse, understreger Jens Kristian Vestergård.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078