23948sdkhjf

Energioptimering er vejen til store besparelser

| Af Jens Jessen | Tip redaktionen om en historie

Den øgede konkurrence betyder, at malervirksomhederne skal se på de indre udgifter. Her ligger der ifølge Jens Kristian Vestergård fra Nordenskov Industrimontage mange penge, som bare skal hentes.

Uanset om en malerkabine opvarmes ved hjælp af olie eller gas, er der masser af penge at spare. Sådan lyder den bastante udmelding fra Jens Kristian Vestergård. Det handler ikke bare om at bygge nyt. Nej. Ifølge ham handler det om at optimere den eksisterende kabine, og det kan gøres uanset malerkabinetype og uanset om den fyres med gas eller olie. Selv kalder de ombygningen for NIM Energisparepakke.

- På et konventionelt anlæg er der enten en olie- eller gasbrænder, en kedel, en varmeveksler og en stor skorsten. Skorstenen er en rigtig energisluger, da energitabet her ligger omkring 20 procent af den energi, der tilføres kabinen. Men i stedet for at brænderen opvarmer kabinen indirekte via en kedel, ændres det, så gasbrænderen opvarmer kabinen direkte. Det giver en virkningsgrad på mellem 80-98 i stedet for den vanlige virkningsgrad på 65-70. Selv om det ikke er lovmæssigt påkrævet, har vi sikret anlægget med en CO2-detektor. Hvis der mod forventning skulle opstå en fejl, slukker anlægget automatisk og aldeles omgående. Fordi vi anvender en direkte opvarmning af kabinen, er der heller ingen skorsten, og dermed er der ikke det normale skorstensenergitab på en femtedel af den totale varmeudgift, siger Jens Kristian Vestergård.

Besparelser og kortere tider

En af hemmelighederne er de automatiske frekvensregulerede ventilatorer som betyder, at samtlige funktioner styres præcist og nøjagtigt, og derved spares der energi, da energitabet reduceres. Er der et ophold i anvendelsen af kabinen, lukkes varmen ikke ud, men i stedet forbliver den i kabinen. Denne styring indeholder også et spareprogram, som måler på trykluftforbruget. Bruges der eksempelvis ikke trykluft i tre minutter, går kabinen i dvaletilstand, men så snart der igen bruges trykluft, starter anlægget op igen. Er stilstandsperioden længere end den forudindstillede dvaletid, er anlægget indstillet til at lukke helt ned.

- Besparelserne hentes flere steder fra, men noget af det vigtigste er, at opvarmningstiden for kabinen falder fra de vanlige 10-12 minutter til bare tre minutter. Den korte tid er et resultat af den direkte opvarmning, og fordi der ikke er behov for en skorsten. Sidst men ikke mindst er det den stramme styring af alle processerne, som samlet set giver den store besparelse, understreger Jens Kristian Vestergård.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kunder sad i kø til nyt gigantvarehus

Med over 300 i kø til åbningen og mere end 3000 kunder var det den største åbning i Biltemas historie.

Ny aktør vil udfordre markedet for opladning

Med Intelligent software vil nystartet Spirii går målrettet efter at dække uopfyldt behov hos bl.a. virksomheder, kommuner, boligforeninger, der skal oplade elbiler.

Derfor har få elbiler anhængertræk

UGENS LEDER ... om SUV-skam

Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Triscan først med Tesla-drivdele

Online Avis Arkiv
Plus

Vind billetter til Le Mans-film

Der er i dag premiere på bilfilmen 'Le Mans '66' om rivaliseringen mellem Ford Motors og Ferrari. Læs her, hvordan du kan vinde billetter til filmen.

Red Bull gør Albon til permanent Verstappen-makker

Plus

Prisfald på elbiler - Helårsdæk hitter - Grøn kommune

Årets GTI kåres

Børnefamilier køber mindre biler

En mindre mellemklassebil er den mest populære biltype hos børnefamilierne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Plus

Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Tesla-stifteren Elon Musk Tesla sagde tirsdag, at Tesla planlægger at bygge sin næste fabrik i nærheden af ​​Berlin.

Plus

Tre nye direktører, der skal have gang i salget

Nye direktører hos Ford, Nissan og Renault; alle tre har ét og samme mål; der skal sælges flere biler, mange flere biler. Analyse plus fem spørgsmål til dem alle tre.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Nissans Kim Helsted

En hovedhjørnesten i Nissan-Danmarks salg har længe været SUV’en Qashqai - "vi vil fastholde salget ved at tilpasse os markedet," siger den nye direktør.

Fart på de brugte biler

Plus

Forsikringsselskaber siger ja til brugtdele

Et lille værksted har gennem et par år ofte haft held med at overbevise sine taksatorer, om det er ok at bruge genbrugsdele frem for uoriginale dele - det sparer både tid og penge, siger indehaveren.

Øget indsats for flere kvinder i faget

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Renaults Yana Minenko

Det er et must, at vi skal øge salget af Renault, og når det kommer til Dacia er opgaven først og fremmest af øge kendskabet. Og så skal vi sælge langt flere varebiler.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Fords Frank Skjærbæk

Den nye Ford-direktør fortsætter sin forgængers overordnede strategi - et af de steder, der skal skrues op, er på salget af varebiler.

Dansker i F1 600 gange

Danske robotter hjælper Ford

De ældre kører Toyota - de yngre VW

Ugens analyse fra Voxmeter viser sammenhængen mellem alder og bilmærke.

Dansk brændselscelleproducent i aftale med elbil-koncern

Blue World Technologies har netop underskrevet en strategisk samarbejdsaftale med den kinesiske bilproducent Aiways.

Ketner udvider i Kolding

UGENS LEDER ... om unge i autobranchen

Dansker tester i Formel 1-bil: Var øm og forvirret

Plus

Erhvervspris til Skorstensgaard

VM for digitale autolakerere

Plus

Anmeldelse: Tak for au2parts-kaffe!

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Endnu et tilbud om service- kontrakter

Plus

Et svensk tilbud om servicekontrakter

Biløkonom vinder Årets Ejerleder 2019

UGENS LEDER OM ... problemet dæk

Pris for miljø-lakprodukt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stort udvalg af turboladere hos NAP.

Kig forbi til Black Friday og husk lukkedag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ny Faymonville Multimax !

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mere rummelig og smart – Octavia tilbage i fjerde generation

Sådan fungerer vores parkeringssensortester

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Find os på Productronica 2019

Video af montage af det nye T60 system

Dyser/injektorer og pumper fra NAP.

Biltorvet slår et sving mod at blive et mediebureau

Mercedes-Benz A-Klasse Sedan (type W177) 09/’18

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Sådan undgår du Dødens Gab

Den hidsigste hidsigprop – BMW M2 CS

Trolley 3 delt

Toyota Corolla Touring Sports skjult aftageligt anhængertræk

Ergonomi på arbejdspladsen

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye, renoverede og brugte motorer.

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Send til en kollega

0.197