23948sdkhjf

Politisk håndværker og analysemand i spidsen

Thomas Møller Sørensen glæder sig til at kunne fokusere på autobranchens spændende muligheder som ny direktør for Bilbranchen.
Der er god ræson i at skifte direktør nu hos organisationen Bilbranchen under Dansk Industri. Det mener Thomas Møller Sørensen, der er tiltrådt jobbet per 1. oktober fra DI’s rækker gennem 10 år, idet René Tønder Nielsen stopper efter to år på posten og et par foregående hurtige direktørskift i Bilbranchen.

- René har været en superdygtig kapacitet, der, med sin lange fortid i autobranchen, har kunnet give Bilbranchen et godt "serviceeftersyn". Kontinuiteten i Bilbranchen knytter sig ikke nødvendigvis til direktøren i toppen men mere til den bevarede linje, siger Thomas Møller Sørensen og fortsætter:

- Og jeg vil gøre mit til at give foreningens 600 bilforhandlere og værksteder, hvad der er brug for – med nye ideer, nyt blod og måske flere varer på hylderne. Jeg ved, hvad DI kan gøre for branchen og bruge mit politiske og analytiske håndværk til gavn for medlemmerne.

Erfa på tværs

Motor-magasinet møder den 41-årige Thomas Møller Sørensen på Christiansborg, hvor han netop har holdt møde med politiske ordførere. Her på "Borgen" skal den nye direktør i høj grad også have sit virke for at skabe bedre forhold og mindre administrativt bøvl i kraft af nye regler og lovgivning for sine medlemmer.

Thomas Møller Sørensen har været ansat i Dansk Industri, siden han i 2002 solgte sit firma, et datterselskab til analysefirmaet Vilstrup. Han er uddannet cand. scient. adm fra Aalborg universitet med en mastergrad fra England i policy-analyse.

Hos DI begyndte han med at arbejde med organisationsudvikling og var efterfølgende i kommunikationsafdelingen samt i organisationens Europolitiske afdeling. De seneste knap seks år har han været chef for MMV- afdelingen for mindre og mellemstore virksomheder.

- Dansk Industri er en paraply-organisation med et meget stort netværk, der kan trækkes på. Det er vigtigt at forstå forskelligheder i brancher, men der kan også dannes paralleller i bestræbelserne på at finde forbedret service for medlemsvirksomhederne, siger Thomas Møller Sørensen.

Arbejdet i MMV var især politisk omkring regelforenkling og virksomhedernes adgang til finansiering. Men også rammevilkårene for opstart af nye virksomheder har der været fokus på.

- Jeg har været vant til at arbejde meget bredt og ser frem til nu at kunne fokusere og fordybe mig i autobranchen. Jeg forsøger at læse op på tingene og finder, at autobranchen er meget innovativ, men også reguleret. Der er mange mekanismer omkring ikke mindst leasing og afgifter i spil. Nu skal jeg have historik og følelsen af branchen op under neglene, smiler Thomas Møller Sørensen med sine opvakte, intense og måske lidt analyserende øjne.

Vigtige strategier

Den nye direktør skal de kommende uger på besøg i landets virksomheder for at skabe dialog, samt fintrimme linjen med bestyrelsen. Han fremhæver, at de brancherelaterede services vil fylde mest i hans prioriteringer, men at også politik, overenskomster og uddannelse vil fylde.

- Vi skal lave gode statistikker og prognoser, der kan bruges i medlemsvirksomhedernes hverdag, så de kan fokusere indsatsen, hvad enten det gælder salg eller eftermarked. Og så skal vi bruge medierne optimalt og styrke kommunikationen. Selv om vi er i DI, har Bilbranchen frie hænder - men det vil være dumt at lave dobbeltarbejde. Derfor ser vi også på, hvad andre brancher gør for deres medlemsvirksomheder. Det kunne eksempelvis være i forhold til virksomhedernes arbejde med deres bestyrelser, siger Thomas Møller Sørensen. Han tilføjer, at nogle virksomheder allerede gør det topprofessionelt, andre er mere famlende. Ikke alle virksomheder har behov for en professionel bestyrelse, men måske et advisory board. Her kan DI være god til sparring.

Ny finansiering

Thomas Møller Sørensen mener, at adgang til finansiering er et af de problemer, der skal tages meget alvorligt. Store virksomheder har ofte andre strenge at spille på i kraft af et ofte udbygget netværk.

- Jeg er bevidst om, at den finansielle sektor vil møde skrappere krav i fremtiden, så vi skal hjælpe medlemmerne med at finde alternativer til drift og udvikling, måske via kautionsordninger eller mezzaninkapital som en mellemting mellem egen- og fremmedkapital.

- Og måske vi skal danne nye netværksgrupper for lastbil-segmentet, for salgschefer eller økonomichefer? Netværk tilfører værdi i andre brancher, siger Thomas Møller Sørensen om muligheden for nye, brugerfinansierede tiltag.

Proaktive overenskomster

- Og så er der jo de supervigtige overenskomster, som vi er rigtig gode til, også i forhold til andre aktører i autobranchen, i kraft af Bilbranchens fortid som Motorbranchens Arbejdsgiver Forening.

- Netop overenskomster kan bruges proaktivt, som del af en forretningsstrategi, ved at gøre arbejdet i virksomheden mere fleksibelt og tilrettelagt på andre måder. Det gælder såvel hos større som mindre medlemmer, siger Thomas Møller Sørensen.

Klare bilafgifter

Ved trappen på Christiansborg har et par larmende skoleklasser indfundet sig for at blive guidet rundt og høre om demokrati og politisk arbejde.

Thomas Møller Sørensen fortæller, at han i efteråret vil holde møder med partiernes skatteordførere og forklare Bilbranchens holdning til den omlægning af registreringsafgiften, der står i regeringsgrundlaget.

- Autobranchens parter er generelt på linje, men efterspørger lidt forskellige modeller alt efter, om det skal være ét hug eller i etaper. Virksomhederne er bedst tjent med gennemsigtighed og klare regler på området. Bilbranchen er også langt hen ad vejen på linje med forbrugerorganisationer som FDM, siger Thomas Møller Sørensen, der har læst op på, at samarbejdet mellem brancheorganisationerne har været godt de senere år.

- Om vi har brug for færre aktører i branchen? Bilbranchen har de seneste år haft et godt samarbejde med de forskellige foreninger i autobranchen. Jeg vil hellere fokusere på Bilbranchens muligheder end forholde mig til, hvad andre brancheforeninger gør. Virkeligheden for autobranchen bliver stadig mere kompleks med flere problemstillinger, og jeg vil gerne have en større palet af tilbud i Bilbranchen - også selv om vi måske må løbe hurtigere, siger Thomas Møller Sørensen. Fritiden for den nye branchedirektør går med netop løb og fodbold i Dragør, hvor han er bosat med hustru og to børn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078