23948sdkhjf

Bilforhandlere efterlyser clean cut til eBay

Der var stor interesse og opbakning på aktiemøder til det nye Biltorvet A/S og AutoDesktop blandt frie og autoriserede bilforhandlere, der vil stå sammen om et fælles brud med Bilbasen/Bilinfo.
- Supergodt oplæg og udvikling!

- Det er nu eller aldrig, hvis vi skal have gjort op med Bilbasen/Bilinfos dominans!

Der var mange kampklare meldinger i luften, da cirka 120 store og små bilforhandlere på tværs i branchen mødtes til de første aktie-emissionsmøder i Silkeborg og Aalborg for at høre om det nye Biltorvet A/S på "folkeaktier" bredt ud blandt landets bilforhandlere. Et relanceret biltorvet.dk skal, sammen med et ligeledes nyudviklet AutoDesktop hos it-leverandøren AutoIT, tage kampen op mod, hvad bilforhandlerne kalder Bilbasen/Bilinfos dominerende markedsposition. Aktie-infomøderne fortsætter fra 20. august landet over.

På møderne demonstrerede direktør i Biltorvet A/S og Auto IT A/S, Claus Nyboe, og hans CRM-ansvarlige Troels Meyer, biltorvet.dk’s og AutoDesktops nyudviklinger, samt gennemgik markedssituationen for bilannoncering og it-værktøjer, der som bekendt hænger nøje sammen. Begge dele med henblik på at vise forsamlingen, at man i København står stærkt i forhold til for eksempel de eBay-ejede konkurrenter i Aarhus. Også fremover, selv om Bilinfo arbejder på at opdatere, hvad der omtales som et forældet system.

- Vi ved jo, at Amerikanske eBay købte Den Blå Avis i 2008 for 2,1 milliarder kroner og fik Bilbasen/Bilinfo med i købet. Det har vist sig med al tydelighed, at eBay skal have sin investering hjem igen via især autobranchen – og vi har formentlig endnu ikke set toppen af prisstigningerne, der ofte er pakket godt ind, sagde Claus Nyboe.

Væsentligt billigere

Der var ingen tvivl at spore hos Motor-magasinets udsendte om, at bilforhandlerne tager hatten af for aktie-projektet Biltorvet A/S og selskabets nyudviklinger. Bilannoncering på biltorvet.dk bliver væsentligt billigere end hos Bilbasen, med op til 30 procent aktionærrabat og nye tekniske muligheder, ligesom det nye AutoDesktop, ifølge AutoIT, vil være til halv pris i forhold til det, forhandlerne kender i dag.

Brug for et “clean cut"

Netop den store markedsdominans fik flere bilforhandlere i forsamlingen til at tale om et "clean cut" – altså totalt stop for brugen af Bilbasen/Bilinfo ved overgang til Biltorvet/AutoDesktop, for ikke at betale begge steder i en periode. Her måtte Claus Nyboe melde hus forbi og overlade det til den enkelte bilforhandler at beslutte at skifte helt til Biltorvet A/S’ løsninger. Det skulle der i øvrigt være gode muligheder for, idet flere bilimportører har lavet samarbejdsaftaler med AutoIT. Især på grund af det nyudviklede og tilsyneladende velfungerende CRM-system, som rulles ud i integration med forhandlernes økonomistyringssystemer.

- Vi skal have it-værktøjerne på forhandler-hænder igen, som de var dengang Foldager-brødrene startede Bilinfo i Thisted. Nu lancerer vi et åbent system med markedets smarteste og mest intuitive arbejdsgange i sælgerplatformen, der er koblet til biltorvet.dk – men også er åbent for øvrige net-aktører - samt integrerer it-løsninger fra et stort antal samarbejdspartnere via Windowsplatformen og Cloud-teknologi, forklarede Claus Nyboe. Blandt andet understregede han, at de bildata, der ikke automatisk dukker op for eksempel via stel- og registreringsnummer, kun skal tastes én gang og derefter kan bruges bredt i de øvrige IT-systemer hos forhandleren. Han forberedte forsamlingen og de kommende aktionærer i Biltorvet A/S på, at der nok vil komme modtræk fra konkurrenterne.

- Men det må vi stå imod, lød opfordringen fra flere i kredsen af bilforhandlere.

Realistisk budget

Knyttet specifikt til selve aktie-emissionen kunne Claus Nyboe fremlægge, hvad han selv kalder et forsigtigt og realistisk budget for et fællesejet Biltorvet A/S, der er kommunikeret ud til 2200 bilforhandlere landet over i en opfordring om at støtte projektet.

De 18 millioner kroner, der efter planen skal skæppe i kassen via aktiesalget, skal bruges til kraftigt styrket markedsføring og udvikling – alt styret overordnet af den kommende otte personers bestyrelse valgt på en generalforsamling i september efter den reelle aktietegning 7. september.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094