23948sdkhjf

Hybridafgifter prøvet ved Landsskatteretten

En afgiftslempelse for hybridbiler kan være indenfor rækkevidde. Importøren Nellemann A/S, der står bag den dansk designede superbil Fisker Karma, har anlagt sag ved Landsskatteretten for at få prøvet elbilers afgiftsfritagelse, der gælder frem til 2016, skriver Berlingske. Der ventes dom inden for de nærmeste dage.

- Der findes en lang række teknologier, der kan nedbringe bilers CO2-udledning væsentligt, og som er langt mere anvendelige end den rene elbil, der stadig lider under meget kort rækkevidde. Politisk er der ingen forståelse for, at teknologien for længst har overhalet lovgivningen, siger importøren Jacob Nellemann, adm. direktør i Nellemann A/S, til avisen.

Den nuværende afgiftsfritagelse gælder kun for 100 procent elbiler og ikke for den efterhånden temmelig lange liste over hybridbiler med både el- og traditionel forbrændingsmotor på enten benzin eller diesel. Flere af disse biler kan køre op til omkring 80 kilometer literen i kraft af kombinationen. Den dyre hybridsportsvogn Fisker Karma kan køre over 40 km/l.

Giver retten Nellemann og Fisker medhold, åbner det mulighed for, at også andre hybridbiler, hvor batteridrift er kombineret med andre teknologier, kan blive fritaget, vurderer både jurister og autobranchen. Det gælder for eksempel avancerede hybridbiler fra blandt andet Mercedes og BMW og CO2-neutrale minibiler som den gasdrevne version af VW UP, der også betaler fuld afgift og derfor i dag er langt dyrere end tilsvarende benzin- og dieseldrevne biler.

Trods afgiftsfritagelsen ventes der kun indregistreret 1500 elbiler i år. Til sammenligning er der solgt 40.000 gasbiler i Sverige og 100.000 i Tyskland, anfører Berlingske. I begge lande er afgiften betinget af, hvor meget CO2 bilen udleder.

Såvel FDM som flere organisationer i autobranchen, herunder De Danske Bilimportører og bilforhandlerorganisationer, kalder den danske registreringsafgift en barriere for en grønnere vognpark.

- Mange af de andre teknologier har svært ved at komme ind på markedet, alene fordi afgiftssystemet ikke er indrettet til at tage højde for dem, siger chefkonsulent hos De Danske Bilimportører, Tejs Laustsen Jensen.

Flere i autobranchen venter et snarligt indgreb i bilafgifterne, der står i regeringens valggrundlag. Både regeringen og oppositionen henviser til kommende forhandlinger om en reform af registreringsafgiften.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079