Premieren der blev en dårlig generalprøve
Hos Vestsjællands Bilsyn på Stop 39 fik de en anden slags travl dag end ventet på premieredagen for det digitale motorregister, DMR.
Og det blev en travl dag, men på en helt anden måde end han og hans ansatte havde ventet.
- Vi stod med små 20 forventningsfulde kunder fra morgenstunden. Alle skattecentre havde været lukket i tre arbejdsdage, så der havde hobet sig en lille pukkel op af bilejere, som alle skulle have plader til deres bil.
Det fik de ikke. Pladerne lå fysisk hos Vestsjællands Bilsyn, men det var ikke muligt at tilføje nye plader (nyt fagudtryk for at udlevere nummerplader, red.).
- Vi kunne heller ikke tilmelde folk til det ønskede forsikringsselskab, og endelig fik vi ud på eftermiddagen slettet hele vores pladelager altså af elektronikken, fortæller Niels Rask.
Med godt humør
Trods genvordighederne tog kunderne det pænt og med galgenhumor.
- Vi forsøgte så at ekspedere kunderne på gammeldag vis. Vi samlede papirerne ind og jeg kørte ind til Skat i Slagelse. Fem minutter før jeg landede, fik jeg at vide, at de også var nede (elektronisk), fortæller Niels Rask.
Vestsjællands Bilsyn havde omkring 75 ekspeditioner onsdag, og kun fire eller fem måtte gå med uforrettet sag. Niels rask er glad for, at kunderne ikke gav ham og hans stab skylden for DMR's dårlige start.
- Men i morgen (i dag torsdag) tror jeg på, at systemet virker, og det glæder vi os til. Vi har store forventninger til det, hvis det kommer til at virke efter hensigten.
Niels Rask mener dog, at Skat kunne have været bedre forberedt.
- Jeg har været indkaldt som forsøgskanin, men jeg kan ikke se, at nogen af de indvendinger, vi fagfolk kom med, er blevet brugt.
- Men som sagt torsdag, så klarer vi sagerne, mens kunderne får en kop morgenkaffe, lyder det fra Vestsjællands Bilsyn.