23948sdkhjf

Fire ud af ti kører med farligt dæktryk

Danske bilister er fortsat blandt de værste i Norden, når det kommer til at vedligeholde deres dæktryk. Hele 43 procent kører med decideret farligt dæktryk, der øger risikoen for akvaplaning og forbruget af brændstof. Det viser resultaterne fra Michelins nordiske dæktrykskampagne, der blev gennemført i august og september i år.
Michelins nordiske informationskampagne "Tjek lufttrykket", gæstede Danmark den 29. august til 6. september. Og på turen fra Aalborg over Vejle og Odense til København nåede Michelin at foretage dæktrykskontrol på i alt 416 biler.

Nu ligger tallene klar, og specielt de danske resultater overrasker negativt. Michelins miljøchef, Lennart Lomaeus, ansvarlig for gennemførelsen af dæktrykskampagnen, finder tallene fra Danmark alarmerende.

- Ud fra tidligere dæktrykskontroller havde vi regnet med, at cirka en tredjedel af de danske bilister kører med farligt dæktryk. Det er derfor bekymrende, at mere end hver fjerde af de kontrollerede bilister, kører med et dæktryk, som sætter både deres egen og medtrafikanters sikkerhed på spil, siger han og fortsætter:

- Ved et dæktryk, som er 0,5 bar under det anbefalede, stiger risikoen for akvaplaning, som allerede kan forekomme ved 70 km/t i stedet for 90 km/t. Samtidig øges også risikoen for punkteringer, vejgrebet forringes, bremselængden forøges, og bilen bliver sværere at styre. Som om det ikke var nok, påvirker for lavt dæktryk ikke kun sikkerheden, men giver også en dårlig brændstoføkonomi og øger slidtagen på dækkene.

Behov for oplysning - tjek dit dæktryk hver måned

Det er fjerde gang, at Michelin gennemfører "Tjek luftrykket" i Danmark, som siden 2006 er gennemført hvert andet år.

Sammenligner man resultaterne fra i år med tallene fra 2010, er danskerne blevet marginalt bedre til at tjekke deres dæktryk. Siden 2010 er andelen af bilister, der kører med farligt dæktryk, faldet med 3 procentpoint fra 46 procent til 43 procent. Andelen af bilister, som kører med korrekt dæktryk, er i samme periode steget fra 21 procent til 24,5 procent.

- Resultaterne fra vores kampagne viser, at der er behov for et løbende dæktryksfokus i Danmark. Vi anbefaler, at man tjekker sit dæktryk mindst en gang om måneden – også reservehjulet. Faktisk reduceres et dæks levetid med op til 25 procent ved 0,5 bar for lavt tryk, og brændstofforbruget stiger med seks procent ved 1 bar for lavt tryk. Så der er altså også penge at spare, siger Lennart Lomaeus.

Mønsterdybde og vinterdæk

Som noget nyt har Michelin også kontrolleret mønsterdybde og registreret antallet af biler, som kører på vinterdæk hele året.

I Danmark kører blot 3,8 procent af de kontrollerede biler med mindre end 3 mm mønsterdybde på dækkene, mens hver tiende bil fortsat kører på vinterdæk i august-september.

– På papiret kan det måske se billigere ud at køre på samme dæk hele året. Men ved at skifte mellem vinter- og sommerdæk får bilisterne den mest optimale sikkerhed og samtidig den maksimale holdbarhed for deres dæk. Vinterdæk er udviklet til lave temperaturer. Derfor bliver de bløde i sommervarmen og slides mere. Samtidig øges bremselængden, så det er også dårligt for sikkerheden på vejene, at relativt mange kører på vinterdæk om sommeren, slutter Lennart Lomaeus.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078