23948sdkhjf

Vinterens cocktail kan være hård ved støddæmperne

Vigtigt at værkstederne tjekker støddæmperne grundigt efter flere ugers usædvanligt vintervejr.
Sne, hård frost, salt og grus, smeltevand og huller i vejene er ikke noget, vi oplever så tit i Danmark. Men netop i år har vi fået hele cocktailen, og den kan godt være hård ved bilens støddæmpere. Hvis de i forvejen er slidte, er de seneste ugers vejr måske lige det, der skal til, for at de totalt mister effekten, og så bliver bilen endnu farligere både på glatte og på sne- og isfri veje, selv om man har fået monteret nye vinterdæk.

- En lille utæthed i den gummimanchet, der beskytter støddæmperen er nok til, at der kan trænge vand, vejsalt og grus ind og danne rust på støddæmperens stempelstang. Når bilen så bevæger sig hen over en vej, der er ujævn med sammenkørt sne eller dybe frosthuller, kan den rustne og beskidte stempelstang ødelægge støddæmperens fine pakninger, så olien løber ud, og støddæmperen bliver virkningsløs, forklarer salgs- og marketingdirektør i Monroe, Bernhard Nørby.

Defekte gummimanchetter

Hvis en gummimanchet er defekt, er det vigtigt at få den skiftet, inden der sker mere alvorlige skader på støddæmperen. Skaderne på støddæmperen er ofte nemme at se, da man skal have støddæmperen skilt ad i toppen for at udskifte manchetten. Så kan man se, om stempelstangen er rusten eller beskidt, og om der siver olie ud fra støddæmperhuset.

- Netop nu, hvor vejene kan være glatte af sne og is – eller fulde af smeltevand, så der er risiko for akvaplaning – er det vigtigt at stå godt fast. Selvom gode dæk og især vinterdæk forbedrer vejgrebet væsentligt i glat føre, kan man rent bogstaveligt komme på glatis eller surfe på vejen, hvis støddæmperne ikke er i stand til at holde hjulene i konstant vejkontakt. Husk på, at et hjuls vejkontakt svarer til størrelsen af en håndflade, siger Bernhard Nørby.

Iskrystaller

Meget streng og langvarig frost, kan også ødelægge en støddæmper. Der dannes altid en smule kondensvand i en støddæmper, når den arbejder og udvikler varme. Normalt betyder det intet, men det kan i ekstreme tilfælde fryse, hvis bilen har stået stille i nogle dage i frostvejr. Så danner kondensvandet iskrystaller inde i støddæmperhuset, som kan nå at ødelægge de meget fine ventiler i støddæmperen, inden man har kørt langt i bilen, og iskrystallerne er tøet op.

Mange steder har vinteren efterladt flere centimeter dybe huller i vejen. Hvis bilens støddæmpere i forvejen er lidt alderdomssvækkede, kan nogle ture hen over sådanne huller være det sidste, der skal til for, at en støddæmper helt mister sin effekt.

- Så min opfordring til værkstederne er, at de skal være meget opmærksomme på støddæmperne efter en vinter som den, vi har oplevet i år, lyder rådet fra Bernhard Nørby.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078