23948sdkhjf

En vaks bil er blevet skarpere

Suzuki Swift er lanceret i en ny generation med den fulde sikkerhedspakke, og ikke mindst en konkurrencedygtig pris.
Selv om den nye Suzuki Swift ligner forgængeren i design, er der tale om en helt ny bil. Lidt større, og nu med hele den komplette sikkerhedspakke, som ikke var tilfældet, da første generation så dagens lys i 2005.

Swift har, med sine gokart-lignende køreegenskaber, lige siden været blandt de tre bedst sælgende biler i segmentet. Det fortsætter med endnu skarpere priser fra kun 127.990 kroner i GA-udstyr og 10.000 kroner mere for GL-udstyr, samt 7000 kroner mere for to ekstra døre, som gør adgangen til bagsædet nemmere, specielt for børnefamilien.

Forgængerens to motorer på 1.3 og 1.5 liter er afløst af en ny villig 1.2 liters motor, der yder hele 94 hk, og som skal sikre en økonomi på 20 kilometer literen i gennemsnit, ifølge Suzuki. Så meget nåede vi dog ikke op på i vinterkulden. Vi kom ud med 14,2 kilometer i gennemsnit.

Det ville sikkert pynte i billedet med en sekstrins gearkasse over 3000 omdr./m. Motoren løber lige lovlig hurtigt i femte gear ved 110-120 kilometer i timen.

Suzukis opskrift med Swift har helt klart været en vaks bybil, hvad den også er, men her i Danmark er en bil af denne type lidt mere til længere ture. Tophastigheden opgives til 165 km/t, med 0-100 på 12,3 sekunder. En rejsehastighed på 130 km/t er udmærket, men her savner Swift som nævnt et sjette gear. Det kan den vakse motor sagtens trække. Gearudvekslingsforholdet er ret lavt. Den trækker sig selv allerede fra cirka 55 km/t i femte gear.

Swift tilbydes også med Stop&Go-system, der koster 20.000 kroner mere. Den loves 20,4 kilometer literen i gennemsnit. Prisen er 178.990 kroner med automatgear i fem dørs versionen, som virker meget dyrere end basisversionen.

Endnu skarpere kørsel

Kabinen er vokset en smule. Længden er øget med 90 millimeter og akselafstanden med 50 millimeter, men trods det lidt større design er vægten mindre end forgængeren, og tyngdepunktet er sænket.

Det er samtidig tydeligt, at den nye model har fået en endnu skarpere undervogn, der reagerer prompte på rattet. Lidt hård måske for enkelte, men sådan skal det være, når den styrer så perfekt, som tilfældet er. Men komforten er samtidig god i affjedringen.

Lavere lydniveau

Komforten i kabinen er også forbedret med sæder, der giver en fin kørestilling til de fleste, og som foran kan sænkes eller hæves mere end i forgængeren. Pladsen på bagsædet er øget med 20 millimeter til bedre benplads.

Lydniveauet er sænket. Under kørsel i byen og på de mindre landeveje høres intet fra motoren. Det er kun ved de højere hastigheder, den giver mere lyd fra sig. Basismodellen omfatter el-ruder foran, økonometer, 15 tommer hjul, Isofix-beslag og højdejusterbart rat, og hele modelserien har syv airbags, hvor den ene beskytter førerens knæ, ABS og ESC, whip-lash nakkestøtter, pedalsikkerhedssystem og mulighed for at afbryde passagerairbag’en.

I GL-niveau kommer der CD-radio med ratbjening, USB-indgang, seks højtalere, el-spejle med varme, sædevarme i forsæderne, omdrejningstæller, læderrat, højdejusterbart førersæde, splitbagsæde, og i anden version også Stop&Go-system og aircondition.

Høj sikkerhed

Vi havde mulighed for at teste forgængeren sideløbende med den nye Swift. Der er virkelig tale om en helt ny model – og hvorfor ændre designet, som har solgt så godt? Kenderen kan dog godt se forskel på de nye ruder og det mere markante look.

Suzuki Swift er kort og godt en god lille bil, der er blevet meget bedre med den fulde sikkerhedspakke. Den nye 1.2 liters motor imponerer, og den styrer forbandet godt.

Den har fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP med 34 point af 36 mulige. Den højeste værdi i klassen, oplyser Suzuki.

I løbet af 2011 udvides modelprogrammet med en 1.3 liters dieselmotor, der yder 75 hk, og næste år en Swift Sport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234