23948sdkhjf

Ny Kasketkaj med fin brændstoføkonomi

Den forbedrede Nissan Qashqai Diesel har fået en fin lille og nøjsom Renault-motor, der overrasker.
Nissan Qashqai, som er en Nissans største succeser på det seneste, er fornyet i to versioner; Qashqai og den lidt længere Qashqai+2 med bedre plads og tre rækker sæder med op til 1520 liters bagagerum, når sæderne foldes. Det er den mere almindelige version, og den mest solgte, vi tester i denne tekst med god plads til fem personer i gode sæder, også på bagsædet. Der er mange justeringsmulighederne med sæderne, og i testversionen er et bagagerum på 410 liter, der også kan udvides. Testbilen har 1,5 liters dCi dieselmotor, der på papiret kan synes for lille, men prøv den og bliv ligeså imponeret som undertegnede.

Den koster fra 281.097 kroner, og 303.382 kroner for testversionen i Acenta udstyr med næsten det hele såsom el-ruder, multijusterbart rat, aircondition, varme i forsæder, forlygterensere, kørecomputer, parkeringssensor, bakkamera og meget mere, samt selvfølgelig hele sikkerhedsudviklingen.

God kvalitet

Kvaliteten ser tip-top ud. Der er sjældent noget i vejen med Nissan bilerne. Qashqai-serien fremstilles på en af de mest moderne fabrikker i Europa i Sunderland, Storbritannien, der år efter år bliver kåret som fabrikken med den højeste kvalitet.

Den ret høje store bil tiltrækker kunder, som gerne vil stige ind i en bil frem for ned, med en fornem kørestilling og godt overblik under kørslen.

Vi var faktisk ude for, at enkelte gæster hellere ville sidde på bagsædet, som de mente var mere behageligt. En smagssag, men det fortæller også, at man nemt kommer ind og ud.

16,4 kilometer per liter

Det mest positive var dog den fornemme brændstoføkonomi med et gennemsnit på 16,4 kilometer per liter. Bilen vejer trods alt mere end 1,3 ton og er ret høj med stor luftmodstand. Nissan oplyser ganske vist, at den skal kunne køre 19,2 kilometer i gennemsnit under de mest gunstige forhold, som ingen nogensinde kan opnå, men 16,4 kilometer er faktisk imponerende i den store vogn.

Forklaringen er en ny avanceret motor fra Renault, der kun er på 1461 kubikcentimeter, og som udvikler 110 hk. Samt ikke mindst sekstrins gearet, der er afstemt udmærket, uden at være højgearet. Motoren trækker den store bil fra kun godt 60 kilometer i sjette gear.

Fin altmuligbil

Nissan Qashqai leveres med træk på forhjulene alene samt træk på alle hjul. Rejsekomforten er superb med en behagelig afstemt undervogn. Det er fin altmuligbil med en stor kundekreds i sigte - i mange forskellige versioner, også med benzinmotorer. Men det kan undre, at den ikke må trække mere på krogen end 75 kilogram uden anhængerbremse og 740 med, ifølge det udleverede materiale.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094