23948sdkhjf

Hemmet Autoservice 40 år

Stadig rigtig mekaniker efter 40 år i faget.
- Før i tiden blev man udlært som mekaniker, men i dag bliver man udlært som tekniker og som reservedelsudskifter. Ordene kommer fra Niels Erik Mortensen, der den 1. oktober kunne se tilbage på 40 år som selvstændig mekaniker i firmaet Hemmet Autoservice nær Tarm i Vestjylland.

Når man som Niels Mortensen har været mekaniker i så lang tid og samtidig har jubilæum, er det på mange måder tid til at se tilbage på det, der er sket i ens arbejdsliv. Og Niels Mortensen er ikke i tvivl om, at bilerne er blevet meget bedre, siden han i januar 1966 kom i lære hos Attermann og Co. i Tarm, som solgte og servicerede Morris-biler. Dengang bestod fejlfindingsværktøjet af en prøvelampe, og når det gik højt et amperemeter eller et voltmeter. Læretiden var fire år og fire måneder, og da den var færdig, kom han ind som soldat. Han var ved HMAK i Nymindegab, hvor han reparerede Centurion-kampvogne. Her kunne han drage nytte af læretiden, for i de britisk byggede kampvogne, sad den gamle sideventilede Morris 1000 motor som lysmaskine. Selv kom han aldrig til at arbejde som svend. Lige efter soldatertiden etablerede han i 1971 værksted hjemme hos forældrene. Fem år senere købte han det nuværende, hvor han stadig driver værkstedet, hvor svenden Jesper Christensen er ansat.

Laver kun mekanisk arbejde

Niels Erik Mortensen bestiller gerne reservedele og søger oplysninger på den computer, der står inde på det lille kontor bag reservedelslageret. Men han forklarer, at her går grænsen, for han kobler ikke testerne ude på værkstedet til bilernes computere.

- Jeg har for længst indset, at alt det med den moderne teknologi er gået så stærkt, at jeg ganske enkelt ikke har kunnet følge med. Så det med at sætte den bærbare til bilen og rette fejlkoder og fejlfinde ved hjælp af computeren, har jeg ganske enkelt opgivet. Når det handler om at lave service på de nyere biler, er det altid min svend, der laver den slags. Det er dog ikke sådan, at værkstedet ikke har investeret i moderne testere, for det har vi. Over en periode på to et halvt år, er der blevet købt testudstyr og software ind for 350.000 kroner, og det beløb vil stige yderligere, når den femte tester kommer. Alligevel kan man med god ret godt sige, at jeg har givet op overfor den moderne teknik. Det har jeg på sin vis også. På den anden side har værkstedet alligevel fulgt med, for vi servicerer masser af moderne biler. Det er blot min svend, der laver den type arbejde. Selv holder jeg mig til alt det mekaniske arbejde, og det nyder jeg til gengæld, lyder det fra Niels Erik Mortensen.

Trækker kunder langvejs fra

I kraft af at Hemmet ikke ligger særlig langt fra Vesterhavet med dens store sommerhusområder, kommer der mange kunder fra andre egne af landet. Mange benytter lejligheden til at få serviceret bilen, når de alligevel er på ferie.

- Vi ser en stadig større tendens til, at kunderne har fået øjnene op for, at de godt kan få bilen serviceret på et frit værksted, uden at det dermed går ud over bilens garanti. At vi tilmed opererer med timepriser, der ofte er det halve af, hvad det er i de store byer, ser mange i disse tider som en fordel. Set fra min vinkel er der helt klart en fremtid for de mindre frie værksteder. Men jeg har på en måde ondt af de nye, som bliver selvstændige. Der er så uendeligt meget de skal have styr på for at kunne reparere og servicere de moderne biler, og der kommer jo nyt hele tiden, som de skal følge med i, lyder det fra Niels Erik Mortensen.

Holder om fire år

I dag er Niels Erik Mortensen 61 år, og han har sat tilbagetrækningen til at begynde om fire år. Når den tid kommer, skal det ikke handle om at tilbringe tiden i sydens sol sammen med konen eller på sofaen derhjemme, men i stedet skal det dreje om gamle biler. I en garage har han i god tid samlet lidt fra til tiden som fremtidig pensionist. Der står en Volvo Amazon, en Opel Olympia fra 1954 og en Kadett A og en fin enejers Austin 1100 fra 1970. Planen er, at de skal tages frem én for én og sættes i stand, og det er næsten overflødigt at nævne, at han glæder sig til at lave biler fra dengang, der endnu sad rigtige platiner og kondensatorer i strømfordelerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125