23948sdkhjf

Dødsulykke med Goodyear luftskib

Piloten brændte til døde, da et Goodyear luftskib forleden brød i brand og styrtede til jorden i Rechelsheim i Tyskland.

Luftskibet var to meter over jorden, da piloten gav en fotograf og to journalister om bord besked på at springe ud, hvorefter han ville forsøge at lande, oplyser det tyske magasin Bild. Men da passagererne var sprunget ud, steg luftskibet 40 meter op i luften, hvor det af ukendte årsager brød i brand. Øjenvidner har fortalt, at de hørte en høj lyd fra motoren, og at de kunne lugte benzindampe.

Det er kun 14 dage siden, vi her i fagbladet kunne skrive, at Goodyear-ledelsen havde besluttet at genoptage produktionen af selskabets tidligere så berømte luftskibe i en ny flåde. Om ulykken får konsekvenser for denne beslutning vides endnu ikke.

Luftskibene er af typen Zeppelin LZ NO7-101, og det første af slagsen skulle efter planen forlade den store hangar tæt ved hovedkvarteret i Akron, Ohio i USA, i starten af 2013.

De første luftskibe blev også bygget i Akron. De ny luftskibe skal efter planen være hurtigere end tidligere og udstyret med det nyeste inden for luftfarts- og kontrolteknologi, samt nutidens mere moderne teknik- og elektronik. Der bliver desuden plads til flere passagerer end tidligere.

Zeppelin Luftschifftechnik i Tyskland mener, at det koster cirka 115 millioner kroner per styk at fremstille et luftskib i dag.

Mange har tidligere sagt, at luftskibenes tid var forbi, ikke mindst efter historiske ulykker såsom det brændende tyske Hindenburg i 1937, der blev sammenlignet med Titanic-skibskatastrofen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062