23948sdkhjf

Rally Monte Carlo starter 2011 sæsonen

For 100. gang afvikles det legendariske rally 19.-22. januar, og i det sideløbende 3300 kilometer lange oldtimer-løb deltager fire danske hold.
International Rally Challenge, som de sidste par år er blevet mere populær med en del fabrikker som deltagere, lægger ud i år med Monte Carlo Rally med første afdeling af 12 løb. Det bliver gang nummer et hundrede at det legendariske rally i Sydfrankrig og Monaco afvikles i dagene 19.-22. januar.

Monte Carlo-løbet er nok det rally, som er blandt de mest kendte på kloden. IRC-serien rangerer, lige under FIA’s WRC-serie, og Ford, Peugeot, Skoda og Citroën er igen tilmeldt med fabrikshold. Skoda deltager med 10 biler, og har blandt andet skrevet kontrakt med det unge norske talent Andreas Mikkelsen, belgiske Freddy Loix, franske Nicolas Vouilloz og tyske Mark Wallenwein. Peugeot har også tilmeldt 10 biler med blandt andet den tidligere mester, engelske Guy Wilks, der forlader Skoda, samt norske Petter Solberg, som sidste år deltog i WRC-serien i en Citroën C4, belgiske Thierry Neuville og franske Stéphane Sarrazin.

Hertil kommer en række deltagere i Subaru, Mitsubishi, Honda og Renault, samt engelske Chris Atkinson og svenske Per-Gunnar Andersson i en Proton fra Malaysia.

De 121 hold skal gennem 13 hastighedsprøver over cirka 1000 kilometer. IRC-serien fortsætter med samme motorprogram som de sidste to år med 2,0 liters motorer, og ikke som WRC-serien, der skal benytte 1,6 liters turbo-motorer. WRC-seriens første afdeling i år er Det Svenske Vinter Rally med rallyhovedkvarter i Karlstad, Värmland, i dagene 10.-13. februar.

Fire danske hold med

Når det "rigtige" rally Monte Carlo er slut i Monaco den 22. januar, går det løs i Rally Monte Carlo Historique den 26. januar, der får større deltagerliste år efter år. Flere topnavne er med såsom finske Rauno Aaltonen, der vandt i 1967 i Mini Cooper S, som han også kører i år.

328 biler er tilmeldt, heraf fire fra Danmark. Det er Lars Bækkelund/Arne Pagh, Horsens, og Middelfart, i Fiat 128 Coupe fra 1972, der blev nummer seks sidste år, samt Bent Mikkelsen/Jens Gandrup, Vejle og Odense, Alfa Romeo 1750 GTV fra 1968, der sluttede som nummer 55 sidste år. De starter begge fra Glasgow, mens de to andre hold starter fra Warszawa - Peter Karlsen/Lasse Moesgaard, i VW Golf GTI fra 1978, og den tidligere bane- og rallymester Preben Kristoffersen med Knud Hedegaard, Odder, i Mini Cooper fra 1968. De andre startsteder er Marrakech og Monaco.

Rallye Monte Carlo Historique er på godt 3300 kilometer, og anderledes end det "rigtige" rally, som er et hastighedsløb med indlagte hastighedsprøver, hvor de hurtigste vinder. Rallye Monte Carlo Historique derimod er et pålidelighedsrally, hvor det gælder om at holde en præcis gennemsnitshastighed på specialetaperne. Er holdet en tiendedel af et sekund foran eller bagefter idealtiden ved en af de mange hemmelige tidskontroller, giver det ét strafpoint. Ruten er så krævende, at det kan være svært at holde en gennemsnitsfart på blot 50 kilometer i timen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094