23948sdkhjf

Tæt på motoroliekunderne

Tyske Liqui Moly producerer motorolie og additiver på to fabrikker i Sydtyskland – en tredje er på vej i Rostock.
Motor-magasinet i Saarlouis, Tyskland

Den lille tyske producent af motorolie og additiver, Liqui Moly, ser sig selv som David mod en stribe Goliath’er i oliebranchen.

- Vi er ikke en stor klodset olietanker, men en hurtig speedbåd, som med kort varsel kan opfylde vores kundeønsker, fastslår indehaver og direktør, 54-årige Ernst Prost, manden bag Liqui Moly.

Rent faktisk er Liqui Moly markedsleder inden for motorolie på eftermarkedet i Tyskland, idet man med en andel på cirka 27 procent netop har passeret Castrol, oplyser informationschef Peter Szarafinski.

Trods krisen har Liqui Moly da også haft fart på og tredoblet omsætningen siden 1999. I 2010 nåede den 289 millioner euro – en fremgang på over 20 procent fra året før, hvor selskabet, trods krisen, holdt status quo.

Under krisen fyrede selskabet da heller ikke medarbejdere, som så mange andre for at reducere omkostningerne, og i det hele taget vælger Ernst Prost ofte utraditionelle veje – eksempelvis har han netop indstiftet Erst Prost Stiftung, som på non-profit basis skal hjælpe mennesker i nød. Selv har han skudt en halv million euro ind i stiftelsen.

Made i Germany

Selv peger Liqui Moly på en række årsager til succesen: Et bredt sortiment, koncepter (for eksempel et olie-skab til værkstedet, som har stor succes i Tyskland), service (uddannelse og hotline), det at være tæt på markedet og kunne træffe hurtige beslutninger samt ikke mindst "Made in Germany“ prædikatet.

Forretningsstrategien er langsigtede relationer, partnerskaber, soliditet, kontinuitet og support, påpeger Peter Szarafinski.

Eksportandelen er i dag vokset til 40 procent – den forventes at vokse til over 50 procent i løbet af de næste 2-3 år, oplyser han.

Liqui Moly har planer om at investere 30 millioner euro over de næste tre år: Det skal blandt andet gå til et nyt olielager i Saarlouis’ industrielle havn samt i en tredje fabrik i Rostock ved Østersøen.

Tæt på værkstederne

Mens flere af de store konkurrenter inden for motorolie og additiver under krisen har skåret ned på staben i marken, holder Liqui Moly fortsat fanen højt med en lang række såkaldte field agents, som har tætte relationer til de tyske værksteder.

I Tyskland er det således 1800 Liqui Moly værksteder – selvstændige værksteder med tydelig skiltning.

Et af dem er KFZ Technik i Saarlouis, som drives af de to erfarne Peugeot-mekanikere, Horst Altmeyer og Josef Decker.

Stedet husede tidligere et Peugeot-forhandler med værksted, men for fem år siden tog duoen over med mekanisk og pladeværksted samt selvstændigt autolakereri i kælderen.

På fem år har de fordoblet omsætningen og øget staben fra to til fem mand. Og det går godt.

2010 blev således værkstedets hidtil bedste år, og 2011 ser ud til at følge efter.

Værkstedet rummer fire lifte og laver mindst fem biler om dagen.

Værkstedet er - ikke overraskende - fint tilfreds med samarbejdet med Liqui Moly, hvis produkter også sælges til kunderne i modtagelsen. Selv bruger man 2500 liter motorolie om året.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109