23948sdkhjf

Åbner slusen for nem import og eksport af biler

Grænseoverskridende og unikt tiltag fra Bilinfo skal hjælpe de danske bilforhandlere med let at købe og sælge biler i Tyskland og resten af EU via Mobile.de i eBay-koncernen.
Fra uge seks går Bilinfo i luften med et skelsættende tiltag overfor den danske autobranche. Det kendte værktøj Bilinfo, som 98 procent af de omkring 2600 danske bilforhandlere bruger, får her en ny funktion, der kan få tusindvis at kroner til at rulle ind hos bilforhandlerne.

I første omgang bliver det muligt at annoncere biler i udlandet direkte fra Bilinfo. I løbet af 2011 bygger Bilinfo flere services på, der vil guide de danske forhandlere i alle ender og kanter omkring import og eksport af biler fra og til udlandet. Målet er at hjælpe de danske forhandlere med at øge omsætningen af biler ved at gøre det let for dem at sælge bilerne der, hvor der er størst efterspørgsel, samt at hente bilerne der, hvor de kan købes billigst.

Midlet er det kæmpemæssige tyske bilhandelssite Mobile.de, der er blevet markedsplads og midtpunkt for flere store lande i Europa, ikke mindst de østeuropæiske. Cirka 1,4 millioner biler er konstant til salg hos Mobile, heraf 50.000 engrosbiler - til sammenligning er tallet i Danmark cirka 1000. Omkring 80 procent af de annoncerede biler på Mobile.de er forhandlerbiler fra Tysklands i alt 35.000 forhandlere, og 26 procent af bilkøberne hos Mobile er ikke-tyskere.

Det elektroniske tiltag i Bilinfo betegnes Cross Border Trade, CBT. Men den ansvarlige for udviklingen, international salgschef Jens Christian Jensen, kalder systemet Import/Eksport Assistent.

- For vi synes, at ordet assistent dækker over, hvad systemet gør - det hjælper bilforhandlerne på alle måder og gør det let, også hvad angår papirarbejdet i forhold til Skat.

- Vi gør i forvejen meget for de danske forhandlere med både Engrofaxen, Bilbasen, Bilmarkedet og Den Blå Avis. Så vi har kigget på, hvor vi kunne sætte yderligere ind og så, at en del danske forhandlere gerne vil over grænsen med mere import og eksport af biler. Det kan vi nu hjælpe dem med, i kraft af vores nylige indtræden i eBay-familen, og dermed tilknytning til Mobile.de, forklarer Jens Christian Jensen.

Slut med mavefornemmelsen

Lanceringen af Bilinfo's Import/Eksport Assistent bliver opdelt i fire etaper og udviklet færdig alt efter den feedback, Bilinfo får fra brugerne.

Som udgangspunkt har Bilinfo kontaktet 230 danske forhandlere - små 10 procent af forhandlerne - som fokusgruppe i udviklingsarbejdet for at høre, hvilke behov, barrierer og betænkeligheder, de har omkring import og eksport af biler. Knap 50 procent af forhandlerne, primært de store, viser stor interesse for Bilinfo-tiltaget.

- Typisk har de danske forhandlere indtil nu opereret med en slags mavefornemmelse for tendenser i markedet, og benyttet kontakter og agenter i Tyskland. Vi tilbyder nu forhandlerne adgangen til at søge direkte ned i Mobile's store database af engrosbiler samt at hjælpe dem med at beregne afgiften, hvis de importerer bilen og sætter danske plader på den, forklarer Jens Christian Jensen.

Cirka 100 danske forhandlere har i dag konto hos Mobile. Bilinfo forventer, at den europæiske udvikling med voksende handel med biler på tværs af landegrænserne også forplanter sig til Danmark, hvor der i 2010 blev importeret i omegnen af 35.000 biler og eksporteret et nogenlunde tilsvarende antal.

Kender lagre og tendenser

- Vores analyse har vist, at de danske forhandlere gerne vil hjælpes med at træffe beslutninger om import eller eksport af biler, ikke mindst for at kunne sætte fart i omsætningen af deres lager, og dermed mindske kapitalbindingen. Vores vision er at hjælpe forhandlerne med at øge omsætningen af biler ved at gøre import og eksport til en naturlig del af deres hverdag og reducere forhandlernes usikkerhed og risikofølelse. At gøre import og eksport gennemskueligt og let, siger Jens Christian Jensen.

Bilinfo kan i forvejen se de danske forhandleres individuelle lagre og kan derfor foreslå den enkelte forhandler at eksportere bestemte biler ud fra tendenser i eksportmarkedet. Fra Mobile.de får Bilinfo aktuelle data om, hvilke biler der er stor efterspørgsel på, og disse data vil Bilinfo bruge til at foreslå danske forhandlere, med populære biler på lager, at eksportere dem samt beregne opnåelige priser og returafgift ved eksport. Omvendt ved Bilinfo, hvilke biler der aktuelt er populære i Danmark, og som måske kan købes i Tyskland for fornuftige penge.

Omdrejningspunktet i Bilinfos tiltag er altså at kombinere den dugfriske information om priser og efterspørgsel med den direkte kontakt mellem bilforhandlerne, hvilket jo er kernen i en markedsplads som Mobile.de kombineret med en forhandlerplatform som Bilinfo.

Følg udenlandske konturer

Som eksempel nævner Jens Christian Jensen, at biler som VW Touran var meget efterspurgt i Danmark, da Tyskland sidste år brugte 40 milliarder kroner på en skrotordning for at stimulere den tyske bilproduktion. Det sendte mange nye biler ud på markedet - og brugte Touran-biler faldt voldsomt i pris. Kun nogle få danske forhandlere opdagede fidusen i at hjemtage billigt og sælge med dejlig mange kroner ned på kistebunden som resultat.

- Det var naturligvis en ekstrem situation, og markedet er ved at finde sig selv igen. Men lige nu er den "gamle" BMW 5 i Tyskland helt i bund prismæssigt, efter at den nye er kommet. Danske forhandlere skal vænne sig til at følge konturerne i udlandet - eller lade os hos Bilinfo hjælpe via vores Import/Eksport Assistent. Vi ved for eksempel, at den købestærke nye middelklasse i Polen suger biler ud af Tyskland for tiden, og disse biler kunne lige så godt komme fra en dansk forhandler, siger Jens Christian Jensen.

- I og med, at vi via Bilinfo og Mobile kan følge med i de specifikke priser og i efterspørgslen på det tyske og det danske marked, tror vi i al beskedenhed ikke, at andre end os kan bygge noget som dette, siger Jens Christian Jensen på spørgsmålet om, hvor det stiller aktører som Autocom og deres tyske pendant Autorola.

Usælgelige V6'ere til Polen

Men kan systemet ikke medføre kannibalisme på Engrosfaxen og de øvrige portaler hos jer i danske eBay?

- Måske, eller måske det omvendte. Vi tror på markedets dynamik, og vi ønsker at hjælpe forhandlerne med at udnytte denne dynamik bedre - at gøre markedet mere fleksibelt. Netop nu er der underskud af populære bilmodeller i Danmark. Der skal gerne være 75.000 brugtbiler til salg i Danmark, det er der ikke nu. Især mange nichebiler, såsom V6 benzin'ere, er nærmest usælgelige. Men mange polakker kan godt se sig selv i en 3-4 år gammel Opel OPC fra Danmark til cirka 200.000 kroner - det er bare om at få lagt dem på Mobile.de., hvor der sælges en bil hvert 11. sekund, tilskynder Jens Christian Jensen.

Gratis start-annoncering

Hvad koster det forhandlerne at kunne være med?

- Ved tilmelding forærer vi de danske forhandlere annoncering på Mobile til at begynde med, så de gratis kan se og mærke effekten. Men ellers bliver det til Mobile-priser, der er lidt højere end hos Bilbasen. Men man skal huske på, at kontaktprisen er meget mindre. Forhandlerne vil opleve, at annoncering er småpenge i forhold til at gevinsten ved at kunne købe og sælge mere, samt at kunne reducere sin kapitalbinding. Og så er perspektivet, at Mobile vil vokse stadig mere østpå, siger Jens Christian Jensen.

Politisk tiltrækkende

Hvordan tror du, den politiske reaktion vil være på et system, der tilskynder til mere import af brugte biler?

- Import-efterspørgslen vil ganske givet gå efter nyere brugte biler, der i Tyskland er med miljøteknologi og filtre på grund af den tiltagende udbredelse af miljøzoner. Det vil desuden nok være velset, at et system som vores mindsker flaskehalse, men det kræver, at systemet er pålideligt, som Bilinfo jo er kendt for at være. Og så vil forhandlerne, med den nemmere eksportmulighed, bedre kunne byde på bilkøberens gamle bil, fordi de meget lettere kan tænke eksportmarkedet ind i handlen - det skaber en smidighed, som også må gøre FDM tilfreds.

- Desuden er vi i tæt dialog med Skat om at gøre alt omkring afgifter, moms og papirarbejde lettere. Vi kan reelt gøre momsudregninger og andre teknikaliteter såsom beregning af returafgift lette at gennemføre for forhandlerne og dermed også for Skat. Vi slipper dermed forhåbentlig for oplevelser som den med en dansk forhandler, der hjemtog en masse importbiler og havde forregnet sig omkring momsen. Det havde nær væltet hans forretning, fortæller Jens Christian Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.092