23948sdkhjf

MC-importører peger på svindel med brugtafgifter

Nysalget er raslet ned og erstattet af et endnu større brugtsalg, der rammer statens provenu, påpeger M.I.F.
Importen af slidte brugte motorcykler fra udlandet er uforholdsmæssig stor i Danmark, og det tilmed også med svindel i afgiftsberegningen, melder Motorcykel Importør Foreningen, M.I.F.

Ifølge næstformand Erich Blacha foreligger tallene ikke præcist endnu, men importerede brugte motorcykler fra udlandet er fortsat på et højt niveau.

- Vi forventer minimum 3500 styk brugte motorcykler importeret til Danmark i 2010, hvilket er fuldstændig uacceptabelt i forhold til nysalget, udtaler Erich Blacha.

Salget af nyregistrerede motorcykler faldt med 29,4 procent i 2010 til 2696 styk registrerede nye motorcykler. Tilsvarende blev der i jubelåret 2007 solgt knap 10.000 motorcykler i Danmark.

For mange skrottes

En af årsagerne til den øgede import er skrotningsloven i Danmark, hvor mange trafikskadede motorcykler ikke bliver repareret men skrottet, mener M.I.F. Disse skrottede motorcykler bliver ikke tilnærmelsesvis erstattet af nye motorcykler men derimod af brugte.

Hvorledes den påståede svindel med afgiftsberegningen foregår bliver ikke uddybet af M.I.F., der nøjes med at påpege, at dette forringer konkurrencesituationen for salget af nye motorcykler til fuld afgift, ligesom det forringer statens provenu af registreringsafgift.

Fjern loven fuldstændig

Motorcykel Importør Foreningen støttede partierne bag den senest vedtagne finanslov til at friholde motorcykler fra en yderligere nedsættelse af skrotningsværdien fra 75 procent af handelsværdien til 65 procent.

- Vi er i M.I.F. taknemmelige for, at partierne bag finansloven friholdt motorcykler for en yderligere nedsættelse som på biler, understreger Erik Blacha, men vi ser i M.I.F. helst på sigt reglen blive fuldstændig fjernet. Der er jo én gang betalt den store registreringsafgift på motorcyklen ved første indregistrering, så hvorfor kan vi ikke bare reparere gode brugte motorcykler, som har været trafikskadet?

- Hvis vi helt fjerner den nuværende skrotningslov, vurderer vi, at der over en treårig periode vil blive skabt over 50 arbejdspladser på vore reparationsværksteder, hvilket vil være væsentligt bedre for statsbudgettet end den nuværende forrykte skrotningslov, slutter Erik Blacha.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109