23948sdkhjf

Mere kvalitet til lavere pris hos Renault

Renault i Danmark har netop sænket priserne betydeligt – vi har prøvekørt den lille Twingo og den netop lancerede store Grand Scenic, der lover godt for 2011.
Renault var blandt de bilproducenter i Europa med den største salgssucces i 2010 efter krisen. Især den nye Clio-serie sælger godt i Sydeuropa og er på vej op i antal på vore breddegrader. Renaults markedsandel steg i Danmark fra 2,3 til 3,4 procent i 2010, sandsynligvis også fordi, at Renaults kvalitetsniveau har fået et gevaldigt løft på det seneste, hvad flere uafhængige kvalitetsrapporter viser.

Nu har Renault Danmark, der for et par år siden overtog efter en epokes tornerosesøvn under Volvo, lanceret en række prisnedsættelser frem til påske for sine modeller: Clio med 22.000 kroner og Megane med op til 35.000 kroner, ligesom også de to testbiler i denne tekst, Twingo og den nye syvsæders Grand Scenic, er sat tilsvarende ned. Det skal nok sende flere kunder til Renault-forretningerne.

Store prisnedsættelser

Da den lille Renault Twingo blev lanceret for en del år siden, var det bilen, som blev udviklet til ældre. Det var i hvert fald, hvad Renault oplyste, men det var de unge, som købte bilen. Den nye generation passer måske bedre ind i billedet end dengang, til en pris på kun 99.900 kroner med 1.2 liters benzinmotor.

Den nye Scenic, som blev den første mindre MPV’er i Europa, som alle senere efterlignede, er ankommet i en moderne og større Grand Scenic-version med fem eller syv sæder. Testbilen har dobbeltkobling og en fin 1.5 liters dieselmotor med 110 hk, der imponerer. Den er netop nedsat med 30.000 kroner til cirka 255.400 kroner, og nu til priser fra kun 199.900 kroner for versionen med fem sæder for 1.6 liters benzin, der yder 110 hk. To sæder ekstra koster kun 10.000 kroner mere, og der er ikke sparet på udstyret.

Den lille Twingo er mere spartansk, men er en udmærket bil i byen til indkøb som bil nummer to. Begge modeller har bremseassistent og elektronisk bremsekraftfordeler. ESC antispin kan tilkøbes i Twingo for knapt 5000 kroner.

Twingo godt udstyret

Den lille nye Renault Twingo er blevet mere markant i designet og er vokset en smule. 1.2 liters motoren yder 75 hk og giver en topfart på 169 km/t med 0-100 på 12,3 sekunder og et CO2-udslip på kun 109 gram/km.

Trods den lave pris har Twingo blandt andet fjernbetjent centrallås og automatisk dørlås ved mere end 10 kilometer i timen, el-varme i forsæder, informationssystem, dækreparationssæt, tonede ruder og el-ruder for, Isofix børnesædebeslag, gardinairbags, ventilationssystem med recirkulation, højdejusterbart rat samt elektrisk servostyring med mere. Det vigtigste udstyr er dermed standard. Aircondition kan tilkøbes for knapt 6000 kroner.

Den lille bil var næsten genstand for mere opmærksomhed end den større Grand Scenic i testugen, selv om Twingo ikke syner af meget ved siden af storebror. Man kommer hinanden ved foran, og på bagsædet er der kneben plads, når den akrobatiske indstigning er udført gennem de to fordøre. Men bagagerummet er vokset.

Den relativt korte akselafstand fornemmes på ujævne veje, men komforten er pæn. Ved højere hastigheder, over 90-100 km/t, er der rumlen fra dækkene, hvilket indikerer, at bilen kunne være lydisoleret bedre.

Renault lover et benzingennemsnit på 21,3 kilometer literen. Vi kom ud med 20,2 kilometer. Flot i vinterkulden, hvor vi skal rose det kraftige varmesystem. Twingo er en oplagt ny konkurrent til trekløveret Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo - fransk og charmerende. Ekstraudstyret omfatter desuden bagsæde med separate sæder, panoramasoltag og reservehjul.

Velsmurt Grand Scenic

Renault Grand Scenic er familiebilen i et anderledes design, der i Expression-udstyrsniveau ikke mangler meget. Den har 1.5 liters dieselmotor, som også kendes fra Nissan Qashqai i nyeste generation. 110 hk i en stor bilmodel ser ikke ud af meget på papiret, men motoren er en positiv oplevelse med en topfart på 180 km/t og 0-100 på 13,4 sekunder. Dobbeltkoblingen med sekstrins automatgear skifter som en drøm uden ryk.

Med den bageste sæderækkes to klapsæder, som kan nedfældes i gulvet, i brug er der begrænset plads til bagagen, men den giver plads til syv i en håndevending, og skal man transportere lange genstande, kan passagersædet foran også nedfældes. Anvendeligheden er tip-top.

Testbilen loves 20 kilometer per liter diesel. Vi kom ud med 15,4 kilometer, hvilket er acceptabelt i det kolde vejr.

Som alle franske biler har Grand Scenic en udmærket komfort i undervognen. Også i denne Renault-bil er varmesystemet tillempet de nordiske kuldegrader med et kraftigt system.

Udstyret er omfattende både inden for sikkerhed og komfort, med en høj ind- og udstigning, som elskes af mange, nok især ældre.

Designet er ændret i den nyeste generation til det mere almindelige, uden det tidligere knæk på bagenden. Instrumenteringen er tydelig med store digitale tal, og til børnene er der de nærmest obligatoriske Scenic-klapborde i forstolenes ryglæn. Den nye Grand Scenic vil tiltale en del familier med flere børn, ikke mindst efter den store prisreduktion, som varer frem til den 30. april.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094