23948sdkhjf

Toyota idømt endnu en bøde

De store amerikanske bilproducenter topper antal hjemkaldelser, mens Toyota sætter ny rekord med en ny bøde i USA.
Verdens største bilproducent Toyota fik en julehilsen fra de amerikanske sikkerhedsmyndigheder NHTSA kort før jul, som koncernen sikkert havde været foruden. Endnu en bøde på 55 millioner kroner sluttede sig til tidligere bøder, som i 2010 kom op på i alt 260 millioner kroner, for at trække tilbagekaldelserne af de mange problembiler i langdrag. Det er den hidtil største bøde i USA.

NHTSA har bevist, at Toyota kendte til problemerne længe før, man reagerede i USA. Dertil kom en bøde, som blev tildelt de efterladte efter en ulykke i Toyotas prestigemærke Lexus sidste år på vej til San Diego i Californien. Retten takserede bøden til godt 50 millioner kroner. Bilen speedede op, og føreren kunne ikke bremse. Et ægtepar og deres datter blev dræbt, samt en svoger til familien.

Det var en af de første civile retssager efter de mange uheld, som har kostet døde i Toyota- og Lexus-biler, og som NHTSA udtaler; "Den første af mange med flere på vej".

For Toyota har 2009-2010 været et katastrofeår, der også har indvirket negativt på salgstallene i USA og Europa i perioder.

Rekordmange fejl i 2010

I USA har der været rekordmange fejl i bilerne i 2010. Mere end 19 millioner er sendt på værksted i mere end 600 kampagner, oplyser NHTSA i Washington DC. Toyota topper listen, som de også gjorde det i 2009, med syv millioner biler i 2010 gennem 18 kampagner. I 2009 måtte Toyota sende 4,8 millioner biler tilbage til værkstederne, for at blive set efter i sømmene med diverse fejl.

En talsmand fra Toyota, Brian Lyons, udtaler, at ser man på de seneste 10 år, har andre bilproducenter haft dobbelt så mange tilbagekaldelser som Toyota. Ford måtte for eksempel tilbagekalde 4,9 millioner biler i 2009 for fejl med fartpiloten. Gennem de sidste 10 år har Ford måttet tilbagekalde 14 millioner biler i otte kampagner.

General Motors havde 2,2 millioner biler med fejl i 2009, og fire millioner i 2010. Chrysler måtte sende 589.000 biler tilbage til værkstederne i 2009, og 1,5 millioner i 2010.

Tre amerikanere topper

NHTSA oplyser, at der siden 1966 har været mere end 470 millioner bilejere i USA er blevet bedt om at besøge værkstederne for fejl og mangler. Set i det samlede billede er det de tre store amerikanske bilproducenter GM, Ford og Chrysler, som topper listerne over en 10-årig periode. Men Toyota har fået de største overskifter de sidste par år, fordi der skete en del dødsulykker med bilerne.

Det var også tilfældet med en Ford Explorer for en del år siden, der var monteret med forkerte dæk og en diskutabel undervogn, som resulterede i en del uheld med døden til følge. Det kostede også dengang Ford en stor bøde, men rekorden indehaves dog af Toyota.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11