23948sdkhjf

Starthjælp kan være farlig

Vintertid er starthjælpens tid, men den har en negativ side, for det hænder, at den ødelægger elektronik for tusindvis af kroner.
Dengang der ikke var følsom elektronik, men der i stedet var platiner og kondensatorer i bilerne, kunne der ikke ske noget, når bilen skulle have starthjælp, altså med mindre man kortsluttede det.

I dag ser det ganske anderledes ud, for med de store mængder af elektronik og CAN-bus-systemer, kan lav batterispænding og starthjælp resultere i afbrændt elektronik i 40-50.000 kroners klassen.

Har en salgsbil eksempelvis tilbragt lang tid udenfor, kan batterispændingen være faldet så meget, at hjælp er påkrævet. Men endelig kan også dårlige forbindelser resultere i overspændinger.

Teknisk chef hos Bosch, Jan Krusager, forklarer:

- Sættes en booster til et batteri med rigtig lav spænding, som eksempelvis 2-5 volt, kan bilen startes, men i det øjeblik boosterkablerne pilles fra, opstår der en gnist, som ved et meget afladet batteri kan generere en voldsom overspænding.

- Ødelæggelserne kan også ske, hvis kablerne polvendes, og da ikke alle biltyper og modeller har en kortslutningsdiode, kan det ende med afbrændt elektronik i 40-50.000 kroners klassen.

Forskel på boostere

Jan Krusager understreger også, at der er stor forskel på boostere, og at de billige er dem, der kan lave ravagen, men at de dyrere derimod er beskyttet mod at kunne lave de gnister, som er så ødelæggende for bilens elektronik.

Et af de firmaer, der dagligt har problematikken tæt inde på livet, er Elektro Partner, og her medgiver indehaver Frank Donslund gerne, at lav batterispænding og starthjælp enten med booster eller et eksternt batteri, kan give problemer.

- Det forekommer på adskillige bilmærker som eksempelvis BMW’s 5 serie, Mercedes-Benz E klassen 211 specielt årgangene 2001-2002, Peugeot, VW, og vi ser det også på Citroën C5, hvor bilen efter en afladning ikke kan huske sine indstillinger, fortæller Frank Donslund.

- Elektronikken er i nogle tilfælde så følsom, at den kan ødelægges, men det skal dog siges, at det er blevet lidt bedre, og at fabrikkerne har indset, at der her var et problem. Men når det sker, ser vi oftest følgende: Ødelagte styrebokse, tab af kontrol over indstillinger, ruder der kun kan rulles halvt op, rattets vinkelsensors kalibrering går ud af funktion, lysende airbag- og ABS-lamper.

Når skaden er sket

PDF-filen fra Elektro Partner indeholder også en løsning på problemet, hvis skaden er sket. Her anbefaler man at slette samtlige fejlkoder i alle systemer. I de fleste tilfælde vil det ofte løse problemet.

I en faktaboks til denne artikel bringer vi et eksempel på, hvordan Elektro Partner anbefaler sine kunder at agere, hvis de skal lade på eksempelvis en Mercedes.

Men hvis ikke, så afmonter batteriet og lad bilen stå uden strøm i nogle timer. Lad i mellemtiden batteriet fuldt op og monter det fuldt opladede batteri, og lad så bilen stå i 20-30 minutter, uden at nogen strømforbrugere er tændt. Slet herefter alle fejlkoder i alle bilens systemer. Til slut understreges det, at man kun bør anvende startbatterier af høj kvalitet og helst af geletypen, da store spændingsfald ved motorstart helt skal undgås på disse bilmodeller.

Frank Donslunds anbefaling er helt klar. Frem for at give starthjælp er det meget mere sikkert at lade. Yderligere siger han, at tab af koder og data meget ofte opstår ved batteriskift, og derfor er det vigtigt at have spændingsvedligehold under batteriskift for eksempel ved OBD-stikket, strømudtag eller have et eksternt batteri tilsluttet.

Undgå også de løse forbindelser

På Syddansk Erhvervsskole afdeling Vejle lægger ledende faglærer Ib Hansen opgaver ind til elevernes svendeprøver, og heri indgår også ladefejl. En af dem er dårlig, irret eller løs stelforbindelse, hvor eleverne måler på B+ på generatoren. Her når spidsspændingerne op på 20,5 volt.

En anden af opgaverne er, hvor der er dårlig forbindelse på B+ på generatoren, og her forekommer der dels høje spidsspændinger på op mod 21 volt og i den anden ende meget lave spændinger.

Kommunikationschef hos Mercedes-Benz, Lars van het Erve, fortæller til Motor-magasinet, at problemet med defekte styreenheder grundet spidsspændinger i dag, sikret mod den slags. Dog skal godkendt ladeudstyr anvendes i henhold til bilens manual. Yderligere oplyser han, at alle nyere Mercedes-Benz-biler i dag er sikret mod polvending.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078