23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udvikler mindre ABS-system til motorcykler

Bosch har startet produktion af et nyt ABS-system til motorcykler "ABS 9 plus", som er det hidtil mindste og letteste på markedet. Systemet vejer kun 700 gram, hvilket er halvdelen af det foregående system.

Det er udviklet til alle typer motorcykler fra 125 ccm og op, og er udviklet hos Bosch i Japan, som er landet med den største producent af motorcykler. Den første motorcykel med ABS 9 Plus bliver Kawasaki Ninja ZX-10R, oplyser Bosch. Samtidig har Kawasaki oplyst, at den nye model er forsinket til Europa på grund af mindre tekniske problemer, uden at oplyse, hvad der eventuel er galt med den nye model.

Meget tyder på, at EU-kommissionen meget snart kommer med lovkrav om ABS-bremser på nye motorcykler, som efter de første forlydender skal træde i kraft senest i 2017. Antallet af ulykker med de tohjulede kan reduceres markant med ABS-bremser, hvor man, ligesom i biler, har mulighed for at bremse og styre sig fri af et eventuelt uheld. Det var tidligere nærmest en dødssynd, når man skulle have kørekort: "Aldrig bremse og styre samtidig".

Bosch har siden 1994 fremstillet mere end 350.000 ABS-systemer til motorcykler af de første generationer, der alle er udviklet med de store erfaringer, Bosch har med ABS-systemer til biler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03