23948sdkhjf

Frivilligt ankenævn tager skridtet op

Efter godt tre år vil Ankenævn for biler - bilklage.dk - være offentligt ankenævn med minister-velsignelse.
Branchens frivillige ankenævn for biler, bilklage.dk, som blev stiftet helt tilbage i juni 2006, men først gik i luften i november 2007, er godt på vej til at blive løftet til et offentligt ankenævn med minister-godkendelse.

De fire brancheforeninger samt FDM, som i dag står bag bilklage.dk, har således igangsat en proces om at blive et godkendt ankenævn med det blå stempel fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. Der er afsendt en foreløbig ansøgning, og den endelige ansøgning går af sted om 1-2 måneder.

- Vi har en god dialog med myndighederne hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Vi regner og håber med en godkendelse efter sommerferien, så man kan gå i drift fra den 1. januar 2012, fortæller FDM's direktør Thomas Møller Thomsen, som er formand for forretningsudvalget for det private ankenævn.

- Det har hele tiden været et vigtigt mål for FDM at gøre bilklage.dk til et offentligt ankenævn, så vi er godt tilfredse med denne udvikling. Men også hos de involverede brancheforeninger er der en forståelse for, at dette er i alles interesse, når man ønsker at agere seriøst og ordentligt samt til gavn for et forbedret image, siger Thomas Møller Thomsen til Motor-magasinet.

Han peger selv på et par af grundene til at tage skridtet hen imod et offentligt ankenævn: En bedre retsbeskyttelse for begge parter samt en sagsbehandling, der gør, at den enkelte sag er fuldt oplyst som afgørelses grundlag.

I dag behandler bilklage.dk kun klager over biler til over 100.000 kroner samt reparationer over 1500 kroner - som offentligt nævn kommer også bilerne op til 100.000 kroner med.

Thomas Møller Thomsen oplyser, at FDM samt CAD, D.A.F. og Bilbranchen skal stå bag det nye ankenævn, mens bilimportørerne i DBI ikke er med, da det ikke er nødvendigt. Han oplyser også, at det nye ankenævn kommer til at koste mere for de involverede parter.

- Men ikke voldsomt. Behandling i det nye ankenævn bliver nok dyrere, men primært for den, der tager en sag, forklarer Thomas Møller Thomsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078