23948sdkhjf

Supershow i Shanghai

Der er især masser af nyheder fra de kinesiske bilproducenter, som ikke endnu ikke interesserer særlig meget i Europa, på den store internationale biludstilling i Shanghai. Men der er også flere interessante vestlige nyheder.
Shanghai-udstillingen i Kina, der slutter 28. april, viser med al tydelighed, at det stærk ekspanderende tidligere bondeland er det nye store marked for mange vestlige bilproducenter. De tyske bilproducenter ligger i overhalingsbanen med en fremgang i år på 30 procent til 637.800 solgte enheder efter første kvartal. Den tyske produktion i Kina er mere end fordoblet siden 2008 til omkring 1,8 millioner enheder i år med 190 produktions- og samlefabrikker, heraf de 180 tyske leverandører. Eksporten fra Tyskland er samtidig steget fra 218.000 biler i 2008 til 462.486 enheder sidste år.

Præsident for Verband der Automobilindustrie, VDA, i Tyskland, Matthias Wismann, har oplyst på udstillingen, at mens der kører 500 personbiler for hver 1000 indbyggere i Tyskland, kører der endnu kun 23 biler per 1000 indbyggere i Kina. De mange potentielle kunder ser på det dyrere og mere prestigemæssige bilsegment.

Alle udvider

General Motors vil sælge fem millioner biler i Kina i 2015, og lancerer 60 nye modeller til Kina. Ford meddelte på udstillingen, at de tredobler antallet af forhandlere fra 340 i år til 1200 frem til 2015, hvor man samtidig lancerer 15 nyheder i Kina. Ford solgte 19 procent flere biler i Kina i første kvartal med 140.566 enheder.

VW udvider arbejderstyrken fra 50.000 til 85.000 frem til 2015. VW steg 19,9 procent i første kvartal til 548.500 biler, og Jaguar Land Rover fordobler antallet af forhandlere efter et budgetteret salg i år på cirka 40.000 enheder, primært Land Rover, fra 26.000 enheder sidste år.

Porsche udbygger forhandlernettet fra 33 til mere end 100 i de næste år. Porsche markedet stiger konstant med 50 procent årligt og nåede næsten 15.000 enheder i 2010.

MAN har indgået et samarbejdet med en stor kinesisk lastvognsproducent, Sitrak, der skal sælge nye lastvogne i hele Asien, Mellemøsten og Afrika om et par år. BMW åbner nyt designstudie i Shanghai, der skal udvikle fremtidens biler i samarbejde med de andre studier i München, Singapore og Californien. Samme tendens med kraftige udvidelser høres fra en del andre bilproducenter såsom Chevrolet, Peugeot, Citroën, Nissan med flere.

Leverandører opruster

Næsten alle de store leverandører til bilindustrien har produktioner i Kina, og har haft det i en del år, men der kommer hele tiden flere til. TRW, med hovedkontor i Michigan, USA, åbner en nyt teknisk center i Shanghai i 2013. Konstruktionen starter om nogle uger. Det vil stå klart i 2013, og giver arbejde til mere end 1000 ingeniører. TRW kom ud af 2010 med en omsætning på godt 75 milliarder kroner. De er repræsenteret i 26 lande og beskæftiger 60.000 medarbejdere indenfor sikkerhedssystemer fra airbags til sikkerhedsseler, styring og undervognsudvikling.

Engelske GKN udvider den bestående produktion i Kina til mere end det dobbelte i løbet af de næste tre til fire år. GKN forventer en øget efterspørgsel på aksler, 4WD, drivaksler, transmissioner og hybridbiler, hvor man har 36 nyheder på vej.

GKN starter produktion i Shanghai af transmissioner i 2012, og man åbner i år den 12. fabrik i Kina, og opererer i 30 lande med 38.000 ansatte, der leverer en omsætning i 2010 på små 50 milliarder kroner.

Flere bilnyheder på Shanghai-udstillingen har vi allerede skrevet om. Her bringer vi de vigtigste øvrige nyheder, set med europæiske øjne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078