23948sdkhjf

Porsche 918 RSR hybrid indtog Detroit

Porsche havde lovet en verdenspremiere i Detroit i sidste uge. Det skete med brask og bram, da den nye 918 RSR racerversion rullede ind på scenen. Det er en nyhed, Porsche betragter som et kørende laboratorium i udviklingen af hybridteknologi. Den blev af en international jury på udstillingen kåret til "Best in Show" som den mest innovative nyhed, dagen før publikum havde adgang.

Teknisk er den baseret på 911 GT3 R hybrid, og designet er fra konceptmodellen 918 Spyder med linier fra tidligere tiders Porsche racerbiler. Takket være en effektiv svinghjulsgenerator, der er placeret bag sæderne, beviste Porsche 911 GT R hybrid stor effektivitet ved flere løb i 2010 med en enestående brændstoføkonomi, kombineret med en hidtil uhørt performance og ekstra power, hvor bremseenergiens varme oplagres, der ellers ville gå tabt i et traditionelt system. Det er denne teknologi, som Porsche viderefører i den nye 918 RSR, hvor hjertet er den kendte V8-motor med direkte benzinindsprøjtning fra Porsche RS Spyder, og centerplaceret. Karrosseriet er opbygget i plastic og kulfibre.

To el-motorer på forhjulene

Motoren udvikler 563 hk ved 10.300 o/min. Transmissionen er sekstrins med skift ved rattet a la Formel 1. Dertil bidrager to elektriske motorer på forakslen med yderligere hver 102 hk til i alt 767 hk, der trækker på forakslen via et variabelt differentiale, som er med til at sikre større agilitet, samt hurtig og mere præcis styring.

I samme uge annoncerede Porsche de vigtigste løb, som selskabet i 2011 deltager i. Det bliver flere løb i Porsche Carrera Cup i Storbritannien, som blandt andet udvides til et løb på Nürburgring den 25. juni for første gang, som betragtes som hovedløbet i serien. 911 GT3 hybrid også gør sin entre i Storbritannien, der er forbillede for den seneste nyhed 918 RSR. Startnummer 22 henviser til 24 timers løbet på Le Mans ved Helmut Marko og Gijs van Lennep, der vandt løbet i 1971 med modellen 917 i Martini design. De kørte 5335.313 kilometer i løbet af de 24 timer med en gennemsnitshastighed på 222.304 kilometer i timen, som fortsat er rekorden.

Når Porsche viste den nyeste racer i Detroit som kørende laboratorium, kan det skyldes, at Porsche havde en fremgang i USA i 2010 på 29 procent til 25.320 biler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094