23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye forsædetyper letter bilerne

Producenterne af de mange komponenter til bilindustrien udvikler stadig flere nye lettere dele, som er et krav fra kunderne, de store bilfabrikker, der skal have bilernes egenvægt ned. Ikke mindst fordi bilerne får mere og mere udstyr, som vejer mere i det samlede billede, end det var tilfældet tidligere.

Karrosserier, hjulophæng, bremser og mange andre komponenter på en bil er i dag udviklet i lettere materialer, og nu kommer amerikanske Johnson Controls med lettere forsæder i en ny struktur, der er udviklet af de to nye selskaber i Johnson Controls gruppen, C. Rob. Hammerstein og Keiper.

Den nye udviklings første store kunde er Daimler AG, hvor Johnson Controls skal levere forsæder til de første 30 varianter med stjernen foran.

Et normalt forsæde i den lille klasse og mellemklassen vejer mellem 9,5 og 12,5 kilogram, og et sæde med el justering op til 13-14 kilogram. Den ny udvikling fra Johnson Controls sparer 4,0 til 6,4 kilogram per bil. Sædestrukturen er opbygget i stærkere og lettere materialer, der under test har stået for flere påvirkninger end normalsæderne, og uden problemer med en belastning på 850 Megapascal. Det er sket, uden det går ud over sædets komfort.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|