23948sdkhjf

Det vigtige politiske pres

DER ER GODE intentioner overalt mod at indføre miljørigtig teknologi i også transportsektoren. Som vi kan berette i denne uges fagblad, var store dele af verdens innovative og producerende kræfter i autobranchen samlet i Berlin til dette års Michelin Challenge Bibendum, der er mødested for udveksling af ideer, visioner og teknologiske landvindinger. Hele det store område på den historiske og nu nedlagte flyveplads midt i millionbyen emmede af gode vibrationer fra de snurrende el- og hybridmotorer. Det var i sandhed en opvisning i mulighedernes kunst. Der herskede en behersket opstemthed: Vi kan, hvis vi vil. Men det kræver politisk pres og lovgivning at indfase de nye teknologier i langt større grad end nu. Lad meget gerne både producenter og befolkninger smage pisk og gulerod omkring krav og afgifter. Det burde være ligetil at få de mange spændende nye udviklinger bredt ud til alverdens veje. På trods af erhvervspolitiske hensyn til omstilling hos bilproducenter og underleverandører. Det kan kun gå for langsomt.

EN AF DE STORE leverandører er Bosch, der længe har været i front som udvikler af mange af de skelsættende nye teknologier. Vi har også her været i tyske Boxberg for at overvære de seneste nyudviklinger, og vi er som altid imponeret over, så meget der sker på denne front. I tæt samspil med bilproducenterne udvikler denne gigant-virksomhed det ene produkt efter det andet i miljøets og sikkerhedens tjeneste. Det er en fornøjelse at høre om, overvære og videreformidle. Mange af de nye innovationer finder vej til stadig mindre luksusprægede og dyre biler. En udvikling, vi kun kan takke bilfabrikanterne for.

DOG MÅ VI HERHJEMME stadig trækkes med en ulidelig indviklet og opslidende afgiftspolitik. Til skade for såvel store dele af autobranchen som befolkningen. Myndighederne bruger mange ressourcer på at kontrollere eksempelvis landets bilforhandlere for utidigt brug af demobiler – men uden at kunne påvise de store problemer, som man kan læse i denne uge. Vi klapper nybilforhandlernes organisationer på skulderen for at holde fanen nogenlunde højt omkring selvdisciplin i rækkerne, på trods af at afgiftspolitikken lægger op til at finde diverse smuthuller. Også her må vi endnu engang mane til politisk pres for at få ændret bilafgifterne, så vi kan få del i de innovationer, der blev vist i Berlin og i Boxberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078