23948sdkhjf

Værkstedsarbejde billigst på Lolland

Autobutler.dk har trukket tal fra sin database, som fortæller om prisforskellene på værkstedsarbejde.
En forskel på knap 2500 kroner på et 80.000-kilometers-serviceeftersyn på en Citroën C4. Det er den absolut største besparelse, der kan findes blandt de mest almindelige af de flere end 12.000 tilbud på opgaver fra både autoriserede og uautoriserede værksteder, der indtil nu er gået gennem autobutler.dk.

Autobutler har for Berlingske Media trukket priser ud på nogle af de mest populære danske biler og de mest forespurgte serviceeftersyn i flere af de største byer på Sjælland.

- Der er generelt mellem 20 og 40 procent forskel i pris på de undersøgte serviceeftersyn, og enkelte eksempler på voldsomt større forskelle, siger Peter Michael Oxholm Zigler, partner i autobutler.dk.

- Prisen falder, jo længere man bevæger sig væk fra København – uanset bilmærke eller model. Såvel timepriserne som de faste priser er forventeligt væsentlig lavere i provinsen sammenlignet med Indre By, siger Peter Oxholm.

De billigste tilbud kommer ikke udelukkende fra uautoriserede værksteder.

Svært sammenlignelige

Der er flere webtjenester, der tilbyder at finde værksteder til bilejere.

FDMs medlemsblad Motor har netop afprøvet tre webtjenester og konkluderer, at det er nemmere at ringe selv. Hjemmesiden Findmekaniker.dk udløste slet ingen tilbud, mens Vaerkstedsagenten.dk udløste et enkelt tilbud pr. bil.

Autobutler.dk udløste syv tilbud fordelt på fire og tre pr. bil, og Motor vurderer, at det umiddelbart var svært at sammenligne tilbuddene. Nogle af dem angives til at være udførlige, mens andre blot »følger fabrikkens forskrifter«.

Garanterer for kvaliteten

- Der er ingen grund til at frygte for kvaliteten i de billigste service- eller reparationsarbejder, siger Thomas Hartwig, ligeledes partner i autobutler.dk

- Vores kreds af værksteder garanterer, at de overholder bilfabrikkernes forskrifter, så ejeren får de korrekte stempler i servicebogen, og garantien opretholdes – uanset om der bruges et såkaldt frit eller et autoriseret værksted.

Hos FDM mener juridisk chef Per Alkestrup heller ikke, at brug af frie værksteder giver problemer.

- Vi har ikke set dokumentation for, at der er problemer ved at sende sin bil på et frit værksted. Men begrebet dækker selvfølgelig både over store kæder og små værksteder, siger Per Alkestrup til Berlingskes dinepenge.dk.

- Hvis man bare angiver, at der er en lampe, der lyser i instrumentpanelet, eller at motoren siger en mærkelig lyd, så er det jo svært for værkstederne, der er tilknyttet webtjenesterne at afgive et tilbud, før de har brugt timer på at undersøge sagen. Men det kan være udmærket, når man præcis ved, hvad der skal laves såsom serviceeftersyn eller udskiftning af udstødning, siger Per Alkestrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078