23948sdkhjf

Bilparationer 50 procent op i pris på 10 år

Kun hver anden værkstedskunde får ekstra tilbud på reparation, viser en ny dansk konkurrence-redegørelse.
Priserne på reparationer og serviceeftersyn i Danmark er mellem 20 og 50 procent højere end i Sverige og Tyskland. Samtidig er priserne på autoreparationer i Danmark steget med 50 procent fra 1998 til 2008, mens priserne for tjenesteydelser generelt er steget med 30 procent i samme periode. Det viser analysen Konkurrencefremmende forbrugeradfærd over autobranchen og fem andre brancher fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Analysen viser også, at der er forholdsvis ringe interesse for at finde billigere reparationstilbud: Godt halvdelen (53 procent) af forbrugerne kontakter ikke et andet af landets i alt 5600 værksteder for at få et pristjek. Omvendt modtager ni procent af bilejerne to til tre tilbud, mens ingen ulejliger et fjerde eller femte værksted for at sammenligne priser.

Mærkeværksteder scorer

Ud af de 5600 autoværksteder i Danmark er 900 mærkeværksteder og 4700 uafhængige værksteder, heraf er 1000 værksteder en del af et kædesamarbejde.

35 procent af de adspurgte mener, det meget vigtigt, at værkstedet er autoriseret, mens 18 procent nøjes med at kalde det vigtigt. Halvdelen af bilejerne er ligeglade med, om der er tale om et mærkeværksted eller frit værksted, mens blot seks procent lægger vægt på, at værkstedet er frit.

Tillid og kvalitet

95 procent af forbrugerne mener, at tilliden er meget vigtig og lige så mange at kvaliteten er vigtig, inden de vælger autoværksted. 61 procent satte kryds i de samme to felter, når spørgsmålet angik prisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079