23948sdkhjf

Bilbasen har bolden efter branchemøde om priskrav

En række krav fra landets bilforhandlere til Bilbasens ændrede prisstruktur bliver vendt af folkene bag handelssitet frem til et nyt møde 15. april.
Der blev forklaret, vist tal og sammenligninger, lyttet, forstået og tænkt, da landets absolut førende nethandelssite for biler, Bilbasen, forleden mødtes med de fire brancheorganisationer for landets bilforhandlere. Formålet var at afstemme krav og forventninger efter flere ugers stor utilfredshed med en ny prisstruktur hos Bilbasen.

Såvel nybil- som brugbilforhandlernes organisationer D.A.F., Bilbranchen, DBFU og CAD fremførte massiv kritik på medlemmernes vegne og fremlagde en række konkrete krav for, hvad forhandlerne forventer bliver ændret (se boks). Repræsentanterne fra de fire organisationer og Bilbasen betegner alle mødet som godt, sobert og konstruktivt trods en hård og konfronterende tone. Men Bilbasen ville ikke give løfte om noget før et nyt møde, der er fastlagt til den 15. april.

- Folkene hos Bilbasen forstod alvoren. Vi fik lejlighed til at tilkendegive bilforhandlernes synspunkter med det formål at afdække og justere kundeforholdet mellem forhandlerne, Bilbasen samt it-redskabet Bilinfo. Vores medlemmer har klare forventninger om forståelse for deres synspunkter og krav, siger D.A.F.-direktør Jens Brendstrup efter mødet.

Står stærkt samlet

Fra den anden nybilforhandler-forening Bilbranchen siger direktør René Tønder Nielsen, at det var dejligt at opleve alle fire brancheforeninger stå sammen med enslydende indvendinger.

- Det gav os et stærkt udgangspunkt, at vi dækker hele området for bilhandel i Danmark overfor Bilbasen, der må anses at have monopol på markedet, når de kan tillade sig at hæve priser med dags varsel med 80 procent.

- Det er fint, at Bilbasen udvikler produkter. Men de må stole på, at det kan bære som tilvalg på et frit marked. At tvangsindlægge forhandlerne til køb er halvkommunistisk og hverken rimeligt for store eller små forhandlere. I det hele taget er Bilbasens prisstruktur underlig og tager ikke hensyn til, om forhandlerne sælger en eller 1000 biler - normalt får man storkøbsrabat alle andre steder.

- Bilforhandlerne skal ikke være malkekøer eller ofre noget i forhold til at være kunder hos Bilbasen, siger René Tønder Nielsen.

Et wakeup call

Han mener samtidig, at autobranchen har sovet i timen – den nuværende situation er et wakeup call til branchen om at forholde sig på langt sigt til Bilbasens og Bilinfos monopolagtige status.

- For lader de prisen stige med 100 procent til næste år? Det er problematisk, at Bilbasen og Bilinfo hænger sammen. Vi må eventuelt overveje at være fødselshjælper eller katalysator for alternativer. Men det kommer naturligvis an på, hvordan eBay, der jo ejer Bilbasen og Bilinfo, reagerer. De træder sikkert varsomt lige nu, mener René Tønder Nielsen. Han ser gerne det D.A.F.-baserede aktieselskab Biltorvet åbne op, eller at aktører inden for nethandel slår sig sammen som vægtig konkurrent til Bilbasen/Bilinfo.

Branchen har nøglen

Fra de frie værksteders organisation CAD siger direktør Erik S. Rasmussen, at autobranchen kan alt, hvis medlemmerne støtter op.

- Vi sidder selv med nøglen til markedet, og forbrugerne skal nok følge bilerne, hvis vi vælger at opdyrke et alternativ til Bilbasen/Bilinfo. Vi kan dog som brancheforening ikke opfordre vores medlemmer til boykot. Og jeg vil gerne understrege, at folkene i Århus er innovative og laver nogle gode produkter, som vores medlemmer er glade for, så Bilbasen og Bilinfo skal have ros for deres kreativitet.

- Det er prisstrukturen og informationen, den er gal med. Vi kan naturligvis ikke diktere prisen for deres produkter. Bilbasen/Bilinfos argumenter for deres prisstruktur blev opfattet, men vandt ikke gehør på vores møde. Så vi venter spændt på deres udspil, når de har haft tænkehatten på indtil den 15. april, der må betegnes som D-dag overfor autobranchen, siger Erik S. Rasmussen.

Stor prisforskel

Brugtbilforhandlerne i DBFU undrer sig stadig over, at Bilbasen tillader sig at tage priser for deres produkter, der langt overgår priser hos lignende aktører på andre markeder. Fra foreningen siger Henrik Bollerslev, der selv er partner i den store forhandler Lindholm Biler i Viborg og Køge, at der er tænkt mange tanker omkring alternative annonceringsmuligheder.

- En ny aktør er helt klart i branchens interesse. Vi venter et par uger op til næste møde med eventuelt at gøre alvor af vores trussel om at melde Bilbasen til konkurrencemyndighederne, til vi ser, hvad de spiller tilbage med, siger Henrik Bollerslev.

Se udtalelser fra Bilbasens adm. direktør i selvstændig artikel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063