23948sdkhjf

Dieselproblemer ikke bilforhandlernes ansvar

Det er ikke bilforhandlerens pligt og ansvar at spørge ind til, om en kundes kørselsmønster kan give problemer, hvis kunden køber en dieselbil, mener Danmarks Automobilforhandler Forening. Dieselbilers brændstofsystem har som bekendt ikke godt af hovedsagelig korte byture, og i en meddelelse til sine forhandlermedlemmer erindrer D.A.F om, at et forkert kørselsmønster kan give problemer i forhold til reparationer på garanti og reklamationsret.

D.A.F. opfordrer imidlertid sine medlemmer til at yde kunder til dieselbiler loyal og fyldestgørende vejledning, hvis kunden direkte spørger til fordele og ulemper ved dieselbiler eller oplyser om et kørselsmønster med primært korte ture, så en benzinbil ville være at foretrække.

Men D.A.F. understreger, at en bilsælger ikke af egen drift har pligt til at undersøge kundernes kørselsmønster, eller hvad kunderne skal bruge køretøjet til. Hvis en bilsælger vejleder forkert eller undlader at vejlede på opfordring, kan der dog blive tale om ansvar, anfører D.A.F.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093