23948sdkhjf

Better Place spiller med Easybat

2,2 mio. euro til europæisk batteriskifte-projekt fra europa-kommissionen.
Et konsortium med deltagelse af blandt andet Better Place, Teknologisk Institut, Renault, Continental, Ernst & Young og TÜV Rheinland offentliggjorde i går, at europa-kommissionen har givet sin formelle godkendelse af et forsknings- og udviklingsprojekt, der skal gøre det lettere for de europæiske bil- og batteriproducenter at producere elbiler med udskifteligt batteri. Europakommissionen støtter samtidig projektet med 2,2 millioner Euro.

I alt 11 europæiske og internationale virksomheder og institutioner deltager i konsortiet, der har fået navnet Easybat.

Konsortiet har dansk deltagelse ved Teknologisk Institut og Better Place, der har Danmark som pilotmarked i sin globale udrulning af en løsning for elbiler med udskifteligt batteri. Better Place og Renault arbejder tæt sammen om den første udrulning i stor skala af en kommerciel løsning for elbiler med udskifteligt batteri.

Det sker med lanceringen af Better Places danske netværk og af Renaults elbil, Renault Fluence Z.E, verdens første serieproducerede elbil med udskifteligt batteri, i slutningen af 2011.

Standardløsninger

- På Teknologisk Institut, TI, har vi opbygget stærke kompetencer inden for sikkerhed og tests af lithium-ion-batterier, og det glæder mig, at store internationale aktører anerkender dette ved at invitere os med i Easybat-projektet, siger seniorkonsulent Anders Tønnesen fra Teknologisk Institut.

- Vi skal bidrage i en række sammenhænge – med danske øjne bliver det især interessant at se på, hvordan batteriskifte kan integreres med elnettet og gennem intelligent opladning understøtte produktionen af vedvarende energi.

Easybat-projektet løber indtil juni 2013.

Samarbejdet skal lede frem til udviklingen af en række standardkomponenter og en samlet kommerciel løsning for integration af udskiftelige batterier i elbiler. Det vil gøre det muligt for bilindustrien at udvikle og integrere mange typer af udskiftelige batterier i deres elbiler uden at være låst af et enkelt standardiseret batteri.

Dermed kan de bilproducenter, der ønsker at fokusere på proprietær batteriteknologi, frit gøre det med sikkerhed for, at deres løsninger er fuldt kompatible med Easybat-løsningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094