23948sdkhjf

Fælles talerør

MOTOR-MAGASINET HAR BESTRÆBT sig på at være det i mere end 42 år – et fælles, uafhængigt talerør for autobranchen. Efter mange års snak i hele branchen har tre markante brancheforeninger for alvor taget handsken op og kørt bilen i samme retning, nemlig bilforhandlerne, vognmalerne og karrosserifolket hos D.A.F, FAI og SKAD, som er godt på vej mod planen om én fælles brancheforening på deres område. Væk er sat personlige interesser og politisk egenrådighed med det ædle formål at tilbyde medlemmerne mere kvalificeret rådgivning og bedre service samt at udgøre en mere slagkraftig modpart over for politikere og myndigheder. Samtidig med at der forsøges værnet om den faglige integritet på de tre områder. Seneste skridt i processen, som skal ende med en fusion til én forening senest den 1. januar 2015, er, at de tre sekretariater også er flyttet fysisk sammen, på Kirkevej i Taastrup sammen med alle de andre kolleger i Autobranchens Hus. Motor-magasinet har stor respekt for projektet, som vi vil følge med interesse de næste år.

ET KONKRET POLITISK RESULTAT af et længerevarende pres fra brancheorganisationerne – også aktøren uden for Autobranchens Hus, nemlig Bilbranchen under DI – blev synligt i den forgangne uge, da den længe ventede tjekliste for demobiler blev præsenteret af Skat. Selv om der kun er tale en generel tjekliste og ikke en juridisk vejledning, er det dog et klart fremskridt, at det omsider lykkedes at få færdiggjort og godkendt branchens og Skats tjekliste vedrørende demobiler, så der kan kastes lidt klarere kørelys på problemet: Definitionen af en demobil.

FRISKE TAL FRA De Danske Bilimportører viser, at danskerne fortsat vil have nye biler. Hverken valgkampen eller finansuroen omkring Grækenland og EU kunne således holde danskerne væk fra bilhusene i september. Hos De Danske Bilimportører forventes et positivt fjerde kvartal på trods af, at bilkøberne kunne frygtes at forholde sig afventende efter den nye regerings udmelding om ændrede bilafgifter. En melding som også behandles i denne uges udgave af fagavisen, hvor Socialdemokratiet foreslår, at registreringsafgiften fordobles for alle biler, der ikke tilhører energiklasse A. Til gengæld vil biler i energiklasse A blive billigere. En melding som naturligvis har affødt mange reaktioner fra branchen – i eller uden for fælles talerør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094