Helårsdæk på glatis i ny vinterdæktest
Fire ud af fem helårsdæk dumper i ny stor FDM test af vinterdæk. Testen viser også, at der fortsat er stor forskel vinterdæk.
- Mange dæk bliver solgt som helårsdæk, selv om de i virkeligheden er komplet uegnet til at køre i vinterføre. Som vores test viser, dumper fire ud af fem på underlag som sne og is. Derfor kan udtrykket "helårsdæk" også være misvisende, da mange tror, de får et dæk, der så at sige er både sommer- og vinterdæk i et, men i virkeligheden er hverken eller, siger bilteknisk redaktør på Motor Søren W. Rasmussen.
Skal man køre i vinterføre, anbefaler FDM derfor, at man skifter til vinterdæk. Modsat sommerdæk har de nemlig nødvendige egenskaber på sne og is og i vintervådt føre, som skal til, hvis man skal stå ordentlig fast.
De 35 dæk FDM har testet fordeler sig på to størrelser henholdsvis 14-tommer, som passer til de mindre biler på markedet som for eksempel VW Polo, og 15-tommer til de noget større biler i den såkaldte Golf-klasse.
Dækkenes egenskaber er blevet testet på blandt andet våd vej, tør vej, sne og is, ligesom rullemodstand og bremseevner er blevet testet. Vinterdækkenes evne til at stå fast er blevet testet i en skøjtehal, mens selve snetesten er gennemført i Alperne.
Som i tidligere test klarer dæk fra premium producenterne sig også denne gang bedst, mens dæk fra en række mindre producenter egner sig mindre godt til det våde danske vinterføre. Og så kan altså kun et ud af testens fem helårsdæk anbefales som vinterdæk.
- Markedet for vinterdæk er stort og for mange uoverskueligt, og man mister nemt overblikket. Derfor er det en god idé at dykke ned i vores test for at finde det dæk, der passer bedst til ens behov. Et godt vinterdæk i Danmark skal dog primært klare sig godt på våd vej, men også kunne stå fast i vinterføre, råder Søren W. Rasmussen.
Se hele vinterdæktesten på www.FDM.dk/daek eller læs mere i næste nummer af Motor, som udkommer fredag den 30. september