BluEarth til Yokohama
Bedre miljø og sikkerhed med nye dækteknologier.
ÖkoGlobe-priserne uddeles i Tyskland af forsikringsselskabet DEVK og ACV Automobil-Club Verkehr i samarbejde med ÖkoGlobe-Institutet på Universität Duisburg-Essen.
Yokohama opnåede tredjepladsen for sin nye BluEarth-teknologi i kategorien "Nye materialer i bilindustrien."
- BluEarth-teknologien er en forløber for nye teknologier, der er på vej ind i Yokohamas samlede udbud af dæk. Det handler ikke om en enkelt banebrydende teknologi, men om at optimere en lang række elementer i produktionen, så der tilsammen opnås bedre miljø og større sikkerhed. Formålet er at spare brændstof, at sikre bedre vejgreb på våd vej samt længere levetid for dækket, forklarer Yokohams danske direktør, Kenneth Saust.
Golfbold-teknologi sænker vindmodstand
Han oplyser, at en lang række nye teknologier er taget i brug. Dækkets sider har de samme små fordybninger, dimplets, som en golfbold for at reducere vindmodstanden. Forbedret dækmønster og inddragelse af nanoteknologier sikrer lavere rullemodstand. Olie udvundet af appelsinskaller, et industrielt spildprodukt, erstatter til dels råolie og er med til at forbedre vejgreb og sænke rullemodstanden.
En ny særdeles let såkaldt inderliner betyder lavere vægt for dækket og dermed lavere uaffjedret vægt for bilen. Den nye inderliner formindsker desuden dækkets lufttab over tid, og det betyder, at manglende tjek af dækkets luftryk, en ting mange bilister glemmer, nu bliver mindre potentielt farligt.
"Disse egenskaber forbedrer såvel miljø som sikkerhed i trafikken", konkluderer ÖkoGlobe i sin prisudmærkelse.
Hos Yokohama er Kenneth Saust stolt over udmærkelsen:
- Vi arbejder benhårdt på at profilere Yokohama som et sikkert og miljøvenligt brand, siger Kenneth Saust, der pointerer, at BluEarth-teknologien betyder 17 procent lavere vægt af dækket.
De første Yokohama BluEarth-dæk på markedet i Danmark vil være sommerdæk til foråret 2012.