23948sdkhjf

Fejrede miljøbehandlet bil nummer 1.000.000

Miljøordning for Biler har eksisteret i 11 år og udbetalt 1,6 milliarder kroner til bilejere, som skrotter deres bil forsvarligt hos en autoophugger.
Siden år 2000 har enhver bilejer i Danmark kunnet modtage 1750 kroner for at skrotte sin bil på en miljørigtig måde. En million danske bilister har nu gjort brug af Miljøordning for Biler, der blev oprettet af De Danske Bilimportører og Miljøstyrelsen.

Bilist nummer en million, der har ladet sin bil skrotte på en miljøforsvarlig måde, er Göran Bergendorff fra Århus. Han fik i dagens anledning udbetalt dobbelt skrotningspræmie på i alt 3500 kroner ved åbningen af biludstillingen Biler for Alle i Herning fredag den 21. oktober. Den heldige bilist fik desuden overrakt blomster og en gavekurv af De Danske Bilimportørers direktør Bent Mikkelsen.

- Vi har en ordning, andre lande misunder os, for i Danmark bliver biler ikke bare efterladt på veje og i naturen, men er blevet forsvarligt ophugget gennem 11 år, sagde Bent Mikkelsen ved overrækkelsen.

Ordningen har til dato kostet den nette sum af 1,6 milliarder kroner, men pengene er indkommet via betaling fra alle bilister af 60 kroner om året som tillæg til den lovpligtige ansvarsforsikring. Fem medarbejdere på De Danske Bilimportørers kontor administrerer de cirka 100.000 årlige udbetalinger.

Afholdt fra at købe ny bil

Göran Bergendorff skrottede sin 14 år gamle Ford Escort fra 1997, og valgte at købe en brugt Toyota Avensis 2.0, der har kørt 80.000 kilometer, for 150.000 kroner.

- Vi er som en familie på fire nødt til at have en stor bil og har ikke råd til en ny. Men det er da fristende at gå her på biludstillingen i Herning, sagde svensk fødte Göran, der er dansk gift. Ved flytning til Danmark måtte familien efterlade en god Hyundai Elantra, købt for 118.000 svenske kroner, på grund af krav om betaling af 100.000 kroner i afgift.

- Det undrer mig, at der i Danmark ikke er afgifter som i Sverige eller Tyskland, så bilerne er dyre og utidssvarende i teknologi, sagde Göran Bergendorff i sin samtale med fagbladets udsendte. Han er tidligere bowlinge-landstræner for Sverige, Danmark, Frankrig, Qatar og Singapore. Det har givet ham indblik i andre landes forhold, og han er især begejstret for systemet i Singapore, hvor bilejere angiveligt får bøde, hvis de kører i en mere end 10 år gammel bil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078