23948sdkhjf

Mange huller for ombyggede køretøjer

Mangel på klare retningslinjer kan koste dyrt for motorcykelværksteder og ejere, advarer SKAD.
Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD), der sidste år etablerede en branchedel for motorcykelværksteder, har de sidste måneder været i kommunikation med Skat Motor (COP), Skat Indsats og skatteministeren. Formålet med arbejdet er at få Skat til at etablere klare og forståelige regelsæt, der sikrer både værkstedernes og motorcykelejernes retssikkerhed i forbindelse med registreringsafgiften ved om- og opbygninger af motorcykler.

Generelt gøres der ikke forskel i lovgivningen mellem biler og motorcykler, hvilket også betyder, at motorcykler står dårligere i forhold til loven end biler, oplyser SKAD.

I denne forbindelse har brancheforeningen også taget kontakt til synsvirksomhederne og Trafikstyrelsen, fordi den nuværende lovgivning og mangel på kendskab hos synsvirksomhederne på motorcykelområdet har givet relativt store problemer, der kulminerer efter mange års syn af motorcykler uden at tage hensyn til konstruktive ændringer, samt Skats øgede indsats på området siden 2009.

Loven er udformet på sådan en måde, at det er borgerens eller værkstedets ansvar at gøre opmærksom på eventuelle konstruktive ændringer, oplyser Thomas Krebs, direktør hos SKAD.

Det betyder, at hvis en ejer eller værksted ikke sætter kryds i ja-feltet under konstruktive ændringer, så synes køretøjet som standard, og dermed bliver konstruktive ændringer ikke registreret. Det betyder i klar tekst, at et køretøj, både biler og motorcykler, i lovens forstand er ulovlige, hvis disse ikke bliver synet med konstruktive ændringer, men bliver godkendt som standardkøretøj. Ved import af brugte ombyggede køretøjer, så opstår dette problem allerede ved toldsyn, hvor de i for eksempel et tysk Fahrzeugbrief anførte ombygninger ikke bliver vægtet ved toldsyn i Danmark.

Da den generelle viden på området både hos værksteder og private er meget lille, så har man ikke været opmærksom på disse krav. For at sikre at motorcykler bliver synet i henhold til loven fremover, uddannes og informeres SKAD’s værksteder inden for området. SKAD har også tilbudt at afholde foredrag omkring ombygninger af motorcykler for synsverdenen, så man også der kan øge viden på området.

Ny registreringsattest

En ny registreringsattest efter den tyske model løser bevisførelsesproblemet, mener SKAD.

Når man kører på en offentlig vej, og man bliver stoppet af politi eller Skat, så kan man i princippet ikke bevisføre at ens køretøj er lovligt samt afgiftskorrigeret. I CRM registeret står der kun, såfremt et køretøj er konstruktivt ændret, men ikke hvilke komponenter. Dette ligger typisk på mikrofilm hos Skat. Netop disse mikrofilme skaber problemer, fordi ikke alle ændringer er blevet registreret gennem de sidste mange år. Ydermere er det en relativt stor opgave at få indblik i ombygninger, da det betyder at man skal bede om aktindsigt hos Skat på hvert køretøj, hvilket har lange ventetider til følge og kræver store ressourcer hos både Skat og værkstederne, der ofte ikke kan sælge et brugt køretøj, før værdiansættelsen er sket.

Efter introduktion af et nyt edb program og nye procedurer hos Skat, tager det nu langt over en måned at få viden omkring et køretøj. En registreringsattest, hvori alle ombygninger står, vil fjerne samtlige problemstillinger samt vil give både politiet og Skat et hurtigt værktøj til at skabe sig et overblik over et køretøjs stand ved en razzia, vurderer Thomas Krebs.

Omkostningerne i forbindelse med konfiskering af ens køretøj ved razzia er relativt høje. Først og fremmest betaler man cirka 8000 kroner i bortkørselsafgift samt løbende opbevaringsafgift, indtil der er truffet en afgørelse. Har køretøjet tabt den skattemæssige identitet, så nulstilles den tidligere betalte afgift. Herefter vurderes køretøjets salgspris, hvorefter der betales fuld registreringsafgift én gang til.

Kan ejeren ikke bevise at vedkommende var i god tro, bliver sagen videregivet til retsforfølgelse hos politiet med fare for fængsling på grund af skatteunddragelse. Krav kan ligeledes gøres gældende over for værksteder.

- Vi har arbejdet hårdt for at blive hørt, og nogle gange føles det som at slå i en pude. Men skatteministeren har personligt taget sagen op, hvor Marion Pedersen og Mads Rørvig har støttet op omkring sagen, og dialogen med Skat og Skatteministeriet er i fuld gang. Nu håber vi, at der sættes handling bag de mange pæne ord, udtaler Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094