23948sdkhjf

Svært at få afgiftsvurderet motorhistoriske biler

Skat har primo maj lavet nye regler og procedurer for afgiftsvurdering af importerede køretøjer, hvilket har medført en væsentlig forringelse af serviceniveauet overfor folk, som ønsker at få historiske motorkøretøjer ind i Danmark fra udlandet.
Ændringen har medført, at det nu ikke længere er muligt at få at vide, hvor meget man skal betale i afgift for import af ældre køretøjer – det vil sige, at man nu ikke længere hos Skat kan få at vide, hvor meget det reelt koster at indføre en bil fra eksempelvis USA. Nyere biler er ikke noget problem, da man hos Skat kan finde lister over, hvad afgiften har været på tilsvarende, tidligere importerede køretøjer og dermed få en indikation af afgiften. Disse vurderingslister findes ikke for veterankøretøjer, anfører Ole Pedersen, sekretariatsleder i Motorhistorisk Samråd.

Først når et køretøj er synet / toldsynet vil Skat begynde at vurdere køretøjet, hvorefter man må afvente, at Skat har tid til at vende tilbage med deres endelige vurdering – det tager typisk nu cirka fire uger.

Tidligere var det muligt at få en forhåndsgodkendelse på import af veterankøretøjer hos Skat eller få en straksvurdering, der typisk tog 1-3 timer. Disse muligheder er nu forsvundet.

- Resultatet er, at man ikke længere kan få at vide, hvad den reelle pris er for køb af et importeret veterankøretøj, og at man altså i økonomisk blinde køber et udenlandsk historisk motorkøretøj, siger Ole Pedersen.

Motorhistorisk Samråd har derfor spurgt Skatteministeren om:

• Kan det være rigtigt, at man ikke på forhånd kan få at vide, hvad det koster at importere en vare til Danmark ?

• Kan det være rigtigt, at man ikke kan få en forhåndsgodkendelse på import af motorhistoriske køretøjer ?

• Vil ministeren gøre noget ved den lange vurderingstid (køreperioden for veterankøretøjer er forholdsvis kort) ?

- Vi har et fint samarbejde med Skat, men lige præcis i denne forbindelse føler vi, at den motorhistoriske bevægelse er blevet tabt i effektiviseringens og besparelsernes tegn. Det håber vi, der vil blive rettet op på – ikke mindst set i lyset af, at samtlige partier i en MhS-undersøgelse har udtalt sig positivt om, at de motorhistoriske køretøjer er en væsentlig del af den danske kulturarv, siger formand for Motorhistorisk Samråd, Anders Nannerup.

Motorhistorisk Samråd er den danske paraplyorganisation for 77 motorhistoriske klubber repræsenterende 31.000 enkeltmedlemmer. Interessen for motorhistoriske køretøjer er i disse år stærkt stigende.

Motorhistorisk Samråd hilser det velkomment, at Skat nu vil indføre ens vurderingsregler for import af historiske motorkøretøjer for hele landet, men beklager, at serviceniveauet i den forbindelse er blevet væsentligt forringet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08