23948sdkhjf

Bogen om den danske bilforhandling

I anledning af D.A.F.s 75-års jubilæum er bogen "På vej mod nye mål" udkommet som et velskrevet rids af store dele af branchen gennem tre generationer.
Yngre mennesker i autobranchen kan lære meget ved at læse bogen "På vej mod nye mål", der netop er udkommet i anledning af Dansk Automobilforhandler Forening, D.A.F.’s, 75 år jubilæum, som blev fejret for nogle dage siden.

Der er masser af interessante oplysninger for den interesserede læser udi bilens 75-årige udvikling her i landet. Bogen er velskrevet af D.A.F.s tidligere, dynamiske direktør Preben Kjær, som når gennem det hele på 258 sider, der ligger som en god historisk ballast. Bogen må være vigtig for folk i branchen, der vil kende mere til den danske autobranches rødder, samt være en selvfølge på diverse uddannelsessteder inden for autobranchen.

Illustreret kulturhistorie

Det var den nuværende D.A.F. formand Knud Nielsen, Hillerød, som tog initiativ til bogen, der giver læseren en interessant rejse gennem det danske transporterhvervs udvikling. Samtidig er bogen et værdifuldt stykke kulturhistorie fra bilens barndom med små salgstal til det modsatte de senere år.

D.A.F. blev stiftet i 1936 som en sammenslutning af Jydsk Automobilforhandler Forening og Øernes Automobilforhandler Forening. Den nye forening blev samtidig medlem af Motorbranchens Fællesråd, der blev talerør for alle automobilforretninger i Danmark. Bogen er rigt illustreret med omtaler af de mange andre foreninger i motorbranchen, Motorloven, som blev vedtaget helt tilbage i 1903, hvor man forbød biler at køre stærkere end 14 kilometer i timen i byerne og 28 udenfor. Det blev som bekendt ændret hen af vejen.

Fik hjul til at rulle

Der er korte personafsnit af de danskere, der fik hjulene til at rulle, såsom Hans Lystrup, Axel Semler og William S. Knudsen, der i 1937 blev præsident hos mægtige General Motors i Detroit, samt Chr. Bohnstedt-Petersen, Nic Christiansen, Knud Uggerhøj og mange flere.

I 1936 var der 135 medlemmer af D.A.F. ud af 250 bil- og motorcykelforhandlere, og der blev solgt 5000 person- og lastbiler, samt 1000 motorcykler.

Den danske produktion

Et interessant afsnit i bogen er om bilproduktionen i Danmark med omtaler af Ellehammer, Thomas B. Thrige, den dansk byggede Hammelvogn fra 1887 og samlefabrikkerne fra Ford og GM i København med flere. Samt ikke mindst om de første bilafgifter, besættelsestiden, det internationale samarbejde og registreringsafgiften.

Dertil et kapitel vedrørende Motor-magasinet, plus de mange tiltag, som D.A.F. har gennemført, Andersen og Martini, der fandt hinanden i Polen, to gange Thybo som formænd, Harry Motor, Toyotas ankomst til Danmark ved Otto Hee, Ole Sommer, Erhard Jakobsens Bilparti, Trafikradioen, Robert Nellemann i Randers og familien Nellemann i Glostrup.

De nye tider i den danske autobranche omfatter Hans Vestergaard, og ikke mindst D.A.F.-makkerskabet mellem formand Allan Meiniche - "Bilbranchens Gentleman" – og direktør Preben Kjær. Perioden omhandler også SMC’s chef Jørgen Christensen, formand for bilimportørerne, der får ordene "JC - en respekteret chef".

Bogen er trykt i 2000 eksemplarer i første oplag og kan købes hos D.A.F.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062