23948sdkhjf

Bilsalg må famle sig frem i politisk blinde

Regeringen holder miljøomlægning af bilafgifter ude af klima- og energiforhandlingerne.
Energiordfører Pernille Rosenkrantz-Theils (S) udtalelser om de fremtidige bilafgifter (se Motor-magasinet nr. 36 side 10) er uden dækning hos hendes partifæller i regeringen.

- De holdninger, der er gjort gældende, dækker ikke et endeligt oplæg fra regeringens side, svarede finansminister Bjarne Corydon (S), da gruppeformand Kristian Thulesen Dahl (DF) brugte en spørgesession i folketingssalen til at bore i Pernille Rosenkrantz-Theils forslag om, at alle nye biler skal over i klasse A.

- Det er uansvarligt og risikerer at påvirke adfærden i den modsatte retning end regeringen vil. Det påvirker selvfølgelig markedet, når man proklamerer med energiordføreren i spidsen, at der kommer en stor omlægning af registreringsafgiftssystemet med det sigte, at biler bliver markant dyrere, hvis de ikke er gode for miljøet, og små og langt-på-literen biler bliver billigere, siger Kristian Thulesen Dahl.

Omlægning kommer

Han spurgte finansministeren, hvorfor omlægningen ikke blev håndteret i finanslovsforhandlingerne eller om den indgår i energiforhandlingerne.

Imidlertid holdes hele transportsektoren ude af energiforhandlingerne i denne omgang.

- Regeringen arbejder med et bud på en omlægning af registreringsafgifterne, og det kommer til politisk debat, når det er færdigt, erklærede Bjarne Corydon i folketingssalen.

Forhandlinger om energi

Dansk Folkeparti forsøger at få omlægningen af bilafgifterne ind i energiforhandlingerne for at få hurtig klarhed.

- Det duer ikke, at regeringen lader branchen og forbrugerne i stikken på denne måde. Ånden er sluppet ud af flasken, og det er uholdbart at køre måned for måned, siger Kristian Thulesen Dahl.

Hans bud er en norsk model, der er baseret på objektive kendetegn, som modvirker spekulation mod afgiftssystemet. Desuden accepterer partiet princippet om, at omlægningen ikke skal give staten et afgiftstab.

- Vores frygt er, at 1) det vil tage mange måneder, før regeringen er klar med et forslag, og 2) man bliver enig med Enhedslisten om en samlet stigning, slutter Kristian Thulesen Dahl.

Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) har tidligere udtalt til Motor-magasinet, at det er bedst for bilsalget ikke at fortælle noget som helst om indhold eller tidspunkt for regeringsgrundlagets bebudede ændringer i bilafgifterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094