23948sdkhjf

Dansk aftryk på Østens Monaco-løb

Dramatik og dansk sejr i det berømte Macao Grand Prix. Motor-magasinet var med på sidelinjen og i pitten.
Der var tydeligt dansk aftryk på det 58. Grand Prix i Macao ved Hongkong, som blev afsluttet i søndags den 20. november. Godt nok havde Kevin Magnussen i Formel 3 en uheldig weekend med først tidsstraf i kvalifikationen og siden med et dramatisk uheld i hovedløbet søndag. Men i årets afsluttende finale i VM for touringcars (WTCC) brillerede begge danskere – Kristian Poulsen og Michel Nykjær – i privatcuppen (Yokohama trofæet). Poulsen kom til Macao med et solidt forspring på 23 point, og ved taktisk klog kørsel uden uheld sikrede han sig det samlede VM for privatkørere i WTCC med blot to point ned til Nykjær, som via en femteplads i det sidste løb blev bedste privatkører i Macao.

En stor weekend for de to danske topkørere – især var stemningen høj i Kristian Poulsens pit efterfølgende med en del medrejsende danske fans og autobranchefolk iklædt guldhår og hos Poulsens erfarne team, bestående af blandt andre motorsportsfolkene Henrik Lundgaard, Niels Jørgen Iversen og kørerens far, Ole Poulsen.

Det første Macao Grand Prix blev afholdt tilbage i 1954, og siden er motorløbet vokset i omfang år for år. Løbet er det eneste i verden, som omfatter både Formel-biler, touringcars, motorcykler og sportsbiler i samme program. Hovedløbet er Formel 3 løbet, som indgår den nye, internationale FIA Formel 3 serie med samlet otte løb i år på fem baner. WTCC-serien har i år bestået af 24 løb på 12 baner med nr. 23 og 24 i Macao.

Macao-løbet er vel nærmest at sammenligne med det berømte Monaco Formel 1 løb, hvor store dele af byen er spærret af, idet Guia-banen er placeret i hjertet af selve Macao by. Den 6,2 kilometer lange bane er således præget af smalle og krogede bygader – helt ned til syv meter i bredden - og af solide stigninger, og både safetycar, gult og rødt flag samt de strategisk placerede kraner, som i et snuptag kunne løfte skadede biler ud over hegnet, kom flittigt i brug under weekendens løb.

Banerekorden for Formel 3 i Macao er på 2,10 minutter (2009) med en typisk topfart på cirka 270 km/t, mens en WTCC-racer (Seat Leon TDI) samme år kom rundt i 2,32 minutter. De halsbrækkende motorcykler præsterede sidste år en banerekord på blot 2,23. Løbet for superbikes over 1000 cc var da også det 45. af sin art i Macao i år.

Motorsport som kultur

Yokohama er officiel dækleverandør til både Formel 3 og WTCC serie, og motorsport er stærkt integreret i Yokohama Rubber Co., Japans ældste dækproducent og i dag verdens 7. største dækfabrik. Motorsports-engagementet er solidt både i verden, Europa og Danmark, og det kommer ikke til at ændre sig under selskabets nye præsident, 53-årige Hikomitsu Noji, som i juni i år satte sig i den øverste direktørstol hos Yokohama, og som selv har gjort karriere via afdelingen for motorsport.

Noji startede sin karriere hos Yokohama tilbage i 1982 som dækdesigner og arbejdede som ingeniør i netop afdelingen for motorsport i perioden 1983-97. Siden gik turen blandt andet via et chefjob på Filippinerne.

- Motorsport hos Yokohama er som en kultur. Vi brander vores dækmærke i motorsporten – det er ofte mere effektivt end tv-reklamer. Desuden er de teknologiske fordele, vi opnår gennem motorsporten, vigtige for vores ingeniører og godt for medarbejdernes uddannelse, sagde Noji til Motor-magasinet, inden han skulle holde åbningstale for finaleløbet i WTCC.

- Vi er stolte over at være leverandør af dæk hertil, og det vil vi fortsætte med, fastslog han.

Noji ser optimistisk på Yokohamas videre vækst – lige nu har man svært nok ved at klare efterspørgslen, erkendte han.

Yokohama ambassadører

Motor-magasinet var til Macao Grand Prix sammen med et par erfarne danske dækfolk, som havde vundet en international konkurrence i Danmark blandt Point-S dækcentrene.

Med var 57-årige Leif Christiansen fra Point-S Brøndby og 45-årige Bjarke Larsen, indehaver af Point-S i Galten.

Det er da også et par dedikerede Yokohama-brugere, som begge fremhæver Yokohamas høje kvalitet og -kontrol, yderst begrænsede problemer med reklamation, helt runde dæk og begrænsede brug for afbalanceringsvægte samt Yokohama Danmarks høje serviceniveau og leveringsevne.

Begge kan i øvrigt melde om voldsom travlhed på deres dækcentre – endda mere markant end de to sidste rigtige vintre, og de hæfter sig begge ved forbrugernes fortsat stigende bevidsthed om brug og køb af vinterdæk.

Både Leif Christiansen og Bjarke Larsen er uddannede automekanikere. Førstnævnte hos Skandinavisk Motor Co. i København, inden han skiftede til en længere karriere hos AGL på Frederikssundsvej (23 år). For syv år siden kom han til Point-S på Sdr. Ringvej i Brøndby, som hører under den lokale Hyundai-forhandler, og som sidste år overtog nabo-firmaet Centerdæk. Firmaet tæller to ansatte – fire i vintersæsonen – nogenlunde det samme hos Point-S i Galten, som Bjarke Larsen etablerede for 10 år siden efter en karriere hos blandt andet Th. Jensen i Århus.

Point-S er en frivillig kæde af dækcentre (det gamle DækRingen), som er en del af Europas største kæde af sin art med 2000 dækcentre i 21 lande. Senest er USA netop kommet til, men endnu et par lande er på vej ind i kredsen.

I Danmark tæller Point-S kæden i dag over 30 centre, men flere er på vej ind, oplyser Bjarke Larsen, som sidder med i bestyrelsen for både Point-S og Dækspecialisternes Landsforening (DSL).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188