23948sdkhjf

Vinterdæk på endnu flere biler

Andelen på vinterdæk er steget fra 77 til 81 procent, viser dugfrisk 2011 dæktælling fra Dækimportør-Foreningen. Men erhvervsbilerne halter markant bagefter.
Seneste måling i uge 48 i 2010 viste, at 77 procent af de 3501 talte biler på landsplan havde fået vinterdækkene på.

Med sne, is og i den grad ufremkommelige veje, der længe var hverdag for den danske bilist, kunne Dækimportør-Foreningens folk kun have forventning om, at andelen af biler på vinterdæk var blevet endnu større i uge 4 end tilbage i november måned 2010.

De kunne da også med glæde konstatere, at endnu flere havde fået lagt sommerhjulene der, hvor de hører til, nemlig i depot.

Ved den nyeste tælling foretaget i dagene 24. til 28. januar 2011 på 27 steder i landet, viser optællingerne, at der igen er fremgang i antallet af personbiler på vinterdæk, men at der dog stadig er cirka en femtedel bilister, der stadig har valgt at køre på sommerdæk.

- At valget for disse ikke er faldet på de indiskutable langt mere sikre vinterdæk kan man jo kun undre sig over, siger Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd.

I alt blev 2639 biler optalt, og 2140 biler havde de rigtige dæk på til det danske vinterføre, hvilket i procent er opgjort til 81. På de øvrige 19 procent kunne der altså stadig konstateres sommerdæk.

- Om disse bilister nogensinde kan nås ad frivillighedens vej, kan man så stille sig tvivlende overfor. Hvis denne og forrige vinter ikke har fået dem overbevist, er det efter vores mening kun en lovgivning, der kan sikre, at få denne tilsidesættelse af sikkerheden tilendebragt, mener Volker Nitz.

Optælling af erhvervsbiler

Som noget helt nyt har Dækimportør-Foreningen denne gang valgt at foretage en separat optælling af varebiler – det vil sige biler med papegøjeplader og gule plader.

- Der blev optalt i alt 1109 biler på 22 steder i landet - og resultatet var uhyggeligt skræmmende. Kun 693 af de optalte biler kørte på vinterdæk, hvilket giver andel af erhvervs varebiler på sommerdæk på hele 38 procent, siger Volker Nitz og tilføjer:

- Tager man i betragtning, hvad fremkommelighed, styreegenskaber og bremseegenskaber betyder for disse større køretøjer, er det direkte hovedrystende og uforståeligt, at erhvervsfolk i den grad tilsidesætter al sund fornuft og ansvar. Også her må der en lovgivning til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109