23948sdkhjf

Autogenbrug reparerer kundebiler på sit nye værksted

Kunderne kommer langvejs fra for at få repareret og serviceret biler hos midtvestjyske Salling Autogenbrug, der monterer dele fra de ophugbiler, de har plukket i "haven".
Midt på en mark i landbrugets højborg ved Skive nord for Herning har de otte mand plus en lærling travlt hos Salling Autogenbrug. Kunder med nødlidende biler kommer i en lind strøm, for her har indehaverne etableret værksted i Hella Service Partner kæden i samme lokaler, hvor også skrotbilerne bliver miljøbehandlet.

- Vi er ved at udvide med to lifte mere foruden vores to tosøjlere og ene firesøjler, så vi kan reparere her og miljøbehandle inde ved siden af, hvor vi er ved at inddrage en del af lagerpladsen, fortæller 55-årige Peter Haubo. Han stiftede Salling Autogenbrug i 1987 og er selv udlært mekaniker, men det var først da hans yngste søn Mads på 21 år blev udlært mekaniker i marts i år, at ideen til værkstedet opstod. Også storebror Lasse på 29 år, der har arbejdet her i 10 år, er nu medejer, ligesom mor Lisbeth tager sig af bogholderiet.

- Vi sælger mange nye dele gennem vores grossist FTZ, også flere end vi havde regnet med, og monterer en del nyt. Der er begyndt at komme flere kunder med biler til service – ikke kun fra det nære opland men også fra Skive og Mors, der ellers tæller en del værksteder. En enkelt i vores kartotek er fra Sjælland, der kom med sin Nissan Qashqai fra 2008 til stort service med tandremskift – udelukkende fordi han havde hørt om os og vores lave priser på Facebook og andre sociale medier, hvor vi får rigtig meget omtale og kører en del konkurrencer, fortæller Lasse Haubo. Markedsføring går meget fra mund til mund, men det bliver også til lidt i de lokale aviser.

Monterer plukkedele

En del af værkstedets pæne succes kan også tilskrives de to lånebiler, samt at flere lokale værksteder i det nære opland er lukket.

- Vi kan se, at flere værkstedskunder kommer, fordi de kan finde ekstraudstyr og stumper på pladsen, hvor vi har plukselv fra en del af de 400 skrotbiler, som de kan få monteret med det samme her på værkstedet, siger Mads Haubo. Han og kollegerne har allerede lagt en del ombytningsmotorer fra ophugbiler i kundebiler, ligesom klargøring til syn er efterspurgt.

- Vores nye værksted er attraktivt på grund af kombinationen lav timeløn, brugte reservedele og nye sliddele. Kunderne kan spare lidt hos os i forhold til montering og reparation hos selv andre frie værksteder, fordi vi har "hele pakken", og så tæller sikkerhed og garanti, når vi selv monterer egne genbrugsdele fra vores lager med 15.000 varenumre eller via Autoophuggernes Fælleslager med kvalitetsklassificering af brugte dele, siger Peter Haubo.

Salling Autogenbrug har købt Bosch-testere, og Mads og en kollega her netop været på dieselkursus hos FTZ, som har et rigtig godt uddannelsesprogram.

Ganske lidt eksport

Salling Autogenbrug er medlem af brancheforeningen Bilgenbrug Danmark og er ISO 14001 miljøcertificeret med skærpet kontrol på grund af beliggenheden i landzone.

- Jeg startede for 34 år siden, fordi jeg havde lyst til at prøve genbrugsbranchen af her ved min bolig. Kommunen gav mig lov til stille 10 biler, og siden er vi vokset støt og roligt. Vi gør kun ganske lidt i eksport er især skadede varebiler til genopbyg i Polen og Letland, for vi vil ikke gabe over for meget med mange regler, siger Peter Haubo. Han kalder det for "fornuftige tider" hvad angår jernpriser, som jo går op og ned. Skrot afsættes primært til genvindingsvirksomheden H.J. Hansen.

Vil være Din Bilpartner

Familievirksomheden overvejer at skifte kæde til Din Bilpartner, der ligeledes har basis i FTZ, fordi Hauboerne mener, at Hella mere er et reservedelsbrand. Et skifte vil give mere markedsføring rettet mod erhvervslivet - hvorimod FTZs tredje kæde Automester er rettet mod personbil-segmentet.

- Vi er gode til at servicere erhvervskunder, der vil kunne køre med det samme, fordi vi har mange brugte og nye reservedele samt lånevarevogn, hvis det går galt, siger Peter Haubo – der blev udlært dengang, man helst reparerede frem for at skifte dele. Det, han lever af i dag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093