Som en af hovedsponsorerne til klimatopmødet i december leverede Mercedes-Benz blandt andet ti biogasdrevne minibusser til de delegerede. Og bilerne blev brugt flittigt. I alt kørte de 14.886 CO2-neutrale kilometer, og det vel at mærke helt uden udledning af sundhedsskadelige dieselpartikler. Mercedes-Benz er tilfredse med forsøget:
- Biogas er et de allermest klimavenlige brændstoffer, der er tilgængelige i dag. Havde de 15.000 kilomter været tilbagelagt af almindelige dieselbiler, havde udslippet været godt fem tons CO2, siger Christian Devantier, salgschef for vare & lastbiler i Mercedes-Benz Danmark.
- Hos Mercedes-Benz har vi i mange år satset på gasteknologien som et bud på fremtidens miljørigtige transportform. I Tyskland, Storbritannien og Sverige har vi et stort salg af disse biler, og vi ville gerne benytte topmødet til at udbrede kendskabet til gasdrevne biler her i landet, siger han.
Biogas er CO2-neutralt, der er intet udslip af sundhedsskadelige dieselpartikler og NOx-udslippet er markant reduceret. Desuden er biogasbiler velegnede til bykørsel, fordi støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt. Det har man for længst fået øjnene op for i vores naboland Sverige. I Malmø kører en stor del af både busser, taxier og renovationsvogne i dag på biogas, men ifølge E.ON, der leverer gas til svenskerne, er det danske afgiftssystem til hinder for, at dette også kan blive virkelighed i Danmark, påpeger Mercedes.
- Det svenske afgiftssystem betyder, at den miljøvenlige biogas er et konkurrencedygtigt alternativ til benzin og diesel, og det er desværre endnu ikke tilfældet i Danmark, siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark og fortsætter:
- Som landbrugsland har vi optimale forudsætninger for at producere biogas, og vi har i modsætning til Sverige et veludbygget distributionsnet, som i dag ikke udnyttes i forhold til transportsektoren. Vi mangler stadig den politiske vilje, og det er en skam.