23948sdkhjf

Ankenævn for biler er sprængt

Fire brancheforeninger udtræder i protest af Ankenævn for Biler, Bilklage.dk.
De fire brancheforeninger Sammenslutningen af Karrosseribyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD), Dansk BilForhandler Union (DBFU), Dansk Auto-glas og Foreningen af Auto- og Industrilakerere (FAI) er trådt ud af Ankenævn for Biler.

Årsagen er, at et flertal af forretningsudvalget i Ankenævn for Biler har truffet en beslutning, der efter de fire foreningers opfattelse er i strid med de oprindelige principper, der ved ankenævnets start blev vedtaget for investeringen i et IT-system og for selve driften af ankenævnet, oplyser de fire foreninger i en pressemeddelelse.

- Aftalen er, at omkostningerne ved ankenævnets drift skal fordeles i forhold til den enkelte brancheorganisations antal sager ved ankenævnet, men i forbindelse med en opgradering af IT-system har et flertal i forretningsudvalget besluttet, at alle skal bidrage ligeligt til dette, på trods af at de klagetunge organisationer således vil få nedbragt deres omkostninger væsentligt, mens de fire foreninger, der stort set ingen klager har, pålægges en omkostning i strid med den oprindelige aftale, oplyser FAI-direktør Michael Nørregård på vegne af de fire foreninger.

De udtrædende organisationers forslag til en konstruktiv løsning er blevet afvist, og det er med beklagelse, at de dermed træder ud af samarbejdet således, at der nu ikke længere eksisterer et samlet branchedækkende ankenævn for autobranchen, lyder det videre.

SKAD, DBFU, Dansk Autoglas og FAI, der tilsammen repræsenterer cirka 600 virksomheder inden for autobranchen, svarende til en stor del af Ankenævn for Bilers tilknyttede værksteder, overvejer nu alternative muligheder.

Ikke optimal

- Disse alternativer kunne også være i eget regi. Vi har jo i forvejen vores eget ankenævn i FAI, idet Ankenævn for Biler ikke kan anvendes, når forsikringsselskaber står som betaler, hvilket er tilfældet i de fleste af vores sager, siger Michael Nørregård. Han peger på, at Forbrugerklagenævnet desuden fra 1. april hæver klagegrænsen for biler fra 100.000 til 300.000 kroner.

Han erkender over for Motor-magasinet, at splittelsen i Ankenævn for Biler langt fra er optimal for en samlet autobranche og tilføjer, at det fortsat er en mulighed, at de fire foreninger træder ind igen, hvis deres forslag godtages, men at de hidtidige forhandlinger ikke har ført til noget – derfor måtte de trække en streg i sandet og meddele deres udmeldelse.

Enige medlemmer

Motor-magasinet omtalte striden om finansieringen i bilklage.dk i mandags den 25. januar – samme dag som DBFU om aftenen havde indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i Middelfart om sagen.

- Dansk BilForhandler Union har på foreningens ekstraordinære generalforsamling den 25. januar i 100 procents enstemmighed besluttet at fastholde princippet om, at omkostningerne ved ankenævnets drift skal fordeles i forhold til den enkelte brancheorganisations antal sager ved ankenævnet. Da et flertal i forretningsudvalget i Ankenævn for biler, bestående af FDM, D.A.F., Bilbranchen, DBI og CAD, har afvist dette og et konstruktivt løsningsforslag fra DBFU, FAI, SKAD og Dansk Autoglas betyder det, at DBFU’s generalforsamling har besluttet, at foreningen træder ud af Ankenævn for biler, oplyser Jakob Tornvig, DBFU.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079