23948sdkhjf

Den vigtige energi

HVERT KLIK MED MUSEN koster CO2, når alverdens servere trækker strøm. Så alt hvad der kan begrænse de udfoldelser, som autobranchen, danske virksomheder og regnedrengene på Christiansborg gør sig for at finde rundt i afgiftsjunglen må være kærkomment. Der bliver brugt uanede mængder energi, også rent menneskeligt, for at forstå og agere i den danske jungle af bilafgifter. Ikke mindst for også at finde smuthuller i den lovgivning, som mange gange er blevet betegnet som en lap på lap-løsning. Med al tydelighed blev problemerne med bilafgifterne blotlagt, da revisionsfirmaet Deloitte på en række seminarer forklarede de spidsfindigheder, som såvel bilforhandlere som kundevirksomheder eller privatkøbere skal navigere rundt i. Man kan meget nemt komme galt af sted med skat, moms, vægtgrænser og udstyr i det miskmask af regler, der deler sol og vind lige ud fra skattesystemets misundelsesprincip. Hvor er det indviklet. Og hvor bruger vi dog meget tid og energi på at forstå og agere, så godt vi kan.

DET HAR LANGE UDSIGTER, før vi kan gøre os forhåbninger om at få et nyt og mere gennemskueligt afgiftssystem. Eller også er det bare luftig retorik, når skatteministeren er ude med en melding om, at først om 10-12 år er det tid for en ændring. Hollændernes fuser af et kørselsafgift-system er årsagen. Og vi tør ikke selv give os i kast med at udvikle et pioner-projekt, selv om vi ofte bryster os af at have de dygtigste knowhow hjerner inden for elektronik og software – selv i rumfartsindustrien gør vi os gældende. Så hvorfor dog ikke gå foran hollændernes bløde træsko-aftryk? Vi er da forhåbentlig blevet klogere af skade siden IC-4 og tinglysningsaffæren og kan sætte de rette folk til at udbyde og udvikle et retfærdigt, sindrigt og detaljeret kørselssystem til vejafgifter.

FOR TIDEN BRUGER VI også voldsomt meget energi på at tale reparationsgrænser, finanslov – og dermed bilafgifter. Autobranchens parter har opsøgt skatteudvalget og fremlagt nogle gode forslag, der på kreativ og veltænkt vis imødekommer finanslovpartiernes tanke om at sænke reparationsgrænsen. Vi er sikre på, at dette besøg må have gjort indtryk. Vi er derfor også sikre på, at Folketinget i sin videre behandling kan bruge sin energi rigtigt på at få afgjort denne sag til alles tilfredshed. Vi imødeser med spænding den videre udvikling og appellerer endnu engang til politikernes forståelse for denne vigtige sag for autobranchen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078