23948sdkhjf

Tysk bilkvalitet overgår japansk

Applus Bilsyns analyse af synsstatistik viser, at tysker biler begynder at have færre fejl, mens japanerne falder tilbage.
Der er dømt optur for tysk bilproduktion i Applus’ undersøgelse af fejl på synede biler. I undersøgelsen for fire år gamle biler synet i 2008 var der blot fire tyske modeller i top 10, mens der i statistikken for 2009 er hele syv tyske biler placeret blandt de ti øverste. Dermed har bilproducenterne hos vores sydlige nabo stødt japanerne fra tronen, når det gælder om at lave biler med få fejl.

For eksempel ser vi for første gang, siden Toyota Yaris blev introduceret i 1999, at modellen ikke befinder sig i top 10 på listen over fireårige biler med færrest fejl.

Applus opererer med fem alderskategorier – 4, 6, 8, 10 og 12 år gamle biler. Toyota topper stadig hvad angår kvalitet blandt de ældre biler, for eksempel med de fire øverste pladser i 1997. Men altså ikke længere blandt de nyere brugte biler.

Både Applus, tyske Auto Bild og danske FDM er enige om, at tyskerne har lært af japansk bilproduktion. Til Dinepenge.dk siger Teknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen, at han ikke er forbavset over de tyske bilers hastige fremmarch, som han ser som en konsekvens af en målrettet indsats hos de europæiske bilproducenter for at hale ind på japanernes evne til at lave fejlfrie biler.

Under fabriksbesøg har han selv konstateret, hvor systematisk ikke mindst tyskerne går frem på dette område. Resultatet ses også i statistikker over tekniske nedbrud på vejene. Nu håber FDM, at de europæiske bilers forbedrede kvalitet snart begynder at vise sig i form af længere garantier.

Mondeo fejl eksploderer

I modsætning til Toyota er der andre modeller, hvor antallet af fejl nærmest eksploderer med alderen. Ford Mondeo har i gennemsnit 32,5 fejl pr. 100 synede biler i årgangen 2005. Det tal mere end firedobles for modellen i årgang 1997. De 12 år gamle Ford Mondeo har i gennemsnit 134,4 fejl pr. 100 synede biler. Et billede der går igen hos eksempelvis Suzuki Alto, der i 2005 modellen fremviser 48,6 fejl pr. 100 synede køretøjer, mens 1997 modellen fremviser ikke færre end 162,2 fejl pr. 100 synede modeller i årgangen.

Generelt er det gennemsnitlige antal fejl over tre gange så højt hos en 12 år gammel bil sammenlignet med en fire år gammel model.

Fransk-koreanske dukkerter

Applus undrer sig over, at to franske samt en koreansk bilfabrikant stadig er blandt de seks mest solgte bilmærker, når biler fra netop disse to lande igen og igen er at finde nederst i fejlstatistikerne.

I 2009 indtages 12 ud af de 13 nederste pladser af franske og koreanske biler på listen over fire år gamle køretøjer. Dårligst placeret på listen over fireårige biler er Citroëns store C5’er med 69,2 fejl pr. 100 syn. Næstnederst kommer Kia Carnival med 66,5 fejl efterfulgt af Renault Laguna med 66,3 pr. 100 syn.

Se statistikkerne på www.applus.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078