23948sdkhjf

Opel fornyer det lille MPV segment

Den nye Opel Meriva er blevet større end forgængeren. De bageste døre er den store nyhed.
Opel Meriva har nok levet en skyggetilværelse her i landet under Opels egen lidt større Zafira, og enkelte andre konkurrenter. Nu er den nyeste og større generation Meriva udstyret med bagud hængslede døre ved bagsædet, som måske får nye kunder op af stolen, fordi det er meget nemmere at komme ind og ud fra bagsædet. Det er noget, især lidt ældre personer sætter stor pris på.

Når der er masser af plads ved af- og pålæsning, er dørens konstruktion en stor fordel, men man skal passe på ikke at skramme andre biler, da dørene kan åbne op til 90 grader. En skydedør er bedre, men også dyrere.

Opel Meriva koster i testeversionen med 1,4 liters turbo-motor i Enjoy udstyr fra 239.900 kroner, mens testbilen med ekstraudstyr ryger op på 265.349 kroner. En del af ekstraudstyret kan godt undværes, såsom 17" alufælge til 7900 kroner, tolags metallakering til 5900 kroner, el-ruder bag 3500 kroner mens bordcomputer koster 2900 kroner. En sædepakke med flyborde, boks under førersædet og skuffe under passagersædet er nok sværere at undvære.

Den billigste variant i serien koster kun 209.900 kroner med Essentia udstyr, mens den dyreste med 1,7 CDTi dieselmotor i Cosmo udstyr koster 304.900 kroner. Det er versionen til den professionelle, som kører meget.

Merprisen for Enjoy udstyr er 20.000 kroner i forhold til billigste version. Enjoy omfatter el-parkeringsbremse, aircondition med pollenfilter, multijusterbart rat, højdejusterbart førersæde, midterkonsol med to kopholdere, fartpilot, radiobetjening i rattet, FlexFloor i bagagerum, der kan hæves, el-sidepejle med varme, splitbagsæde i forhold 40/20/40. EBD elektronisk fordeling af bremseeffekten, TSC antispin og ESC antiskrid med mere.

Vaks men tørstig

Endnu engang må vi konstatere, at der er tale om downsizing af motoren til kun 1,4 liter med turbo, der gør det godt med sine 120 hk. Man behøver ikke mere, med dagens oliepriser in mente, hvis den er til privatkørsel. Tophastigheden opgives til 188 km/t, og 0-100 klares på 11,5 sekunder.

Den er udstyret med "kun" femtrins transmission, der trækker den 1,5 ton tunge bil fra godt 55 km/t uden problemer. På langture ville det være en fordel med et sjette gear, også af hensyn til benzinøkonomien og lavere omdrejninger. Den er nemlig ikke lydsvag ved danske motorvejshastigheder, og dækkene høres en del.

Opel lover 16,4 kilometer per liter. Vi kom dog kun ud med 11,5 kilometer. Det er lige før, at jeg ikke længere tror på bilproducenternes lovprisning om mindre motorer, der er lettere og fylder mindre, samt forbedrer brændstofkvaliteten.

Komfortabel anvendelighed

Kørestillingen er god med udmærket plads ved bagsædet, der kan foldes helt eller delt til 1500 liter, og med bagsædet i brug 400 liter under hattehylden. Det er med andre ord en bil med stor anvendelighed til mange opgaver, og transport af større genstande.

Komforten er som forventet perfekt med en lidt stram undervogn, men det skal denne type bil med lidt større lasteevne have. Sidevinden fornemmes på motorvejen. Vi var så heldige at kunne sammenligne med forgængeren i samme uge og må konkludere, at stabiliteten i kraftig sidevind var bedre i den tidligere generation, men den nye model er også en smule større.

Flere spurgte, om det ikke er farligt, hvis de bageste døre springer op under kørslen. Det gør de ikke. Tænk på de mange film, som tv viser igen og igen, hvor mange af bilerne også åbnede foran på samme måde lige fra små sportsvogne til store modeller.

Astra konkurrent

En ny Opel Astra Tourer er på vej ud til forhandlerne i løbet af december, som bliver et andet godt alternativ, og muligvis en konkurrent til Meriva.

For begge versioner kan man overveje leasing, der bliver mere og mere populært. For testbilen i Cosmo-udstyr er tilbuddet 20.000 kroner i udbetaling og 3190 kroner per måned over 36 måneder, op til 45.000 kilometer, inklusive serviceaftale.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062