Toyota tager teten i ny synsstatistik
Toyota er gennemgående i toppen af listerne over varebiler med færrest fejl i alle årgange, melder Toyota.
Hvert halve år udkommer Applus Bilsyns store fejlstatistik for personbiler. Som en service til de erhvervsdrivende har synsvirksomheden nu besluttet at udarbejde en lignende statistik for varebiler. Undersøgelsen omfatter køretøjer, der er henholdsvis fire, seks, otte, ti og tolv år gamle, og er fremstillet ved syn inden for de seneste tolv måneder.
- Vi har længe puslet med idéen om at udarbejde en statistik for varebiler, da disse trods alt udgør knap tyve procent af den samlede vognpark under 3500 kg. Vi regner med, at en del erhvervsdrivende vil blive overrasket over resultaterne. Selvom vi godt var klar over at Toyota er et godt køb, kom det alligevel lidt bag på os, at de klarede sig så godt i samtlige årgange, siger adm. direktør for Applus Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.
Toyota sætter sig således på de tre øverste pladser på listen over køretøjer, der for første gang fremstilles til syn. Hiace, Corolla Verso og Hilux er de tre modeller med færrest fejl for fire år gamle køretøjer. For de seksårige er det igen Hiace, der er bedst placeret, mens RAV4 kommer ind på andenpladsen. Der er dog gode nyheder for indehavere af Hyundai Matrix, der har klemt sig ind på tredjepladsen foran Toyota Corolla Verso og Avensis Verso.
På listen over de otte år gamle varebiler er det de samme fire Toyotaer, der er mest fejlfrie her er der ingen andre bilmærker, der maser sig ind imellem Hiace, RAV4, Corolla Verso og Avensis Verso. Det billede går igen for de både ti- og tolvårige køretøjer, hvor Toyota dog får lidt modstand af Suzuki Grand Vitara og VW Transporter i statistikken for ti år gamle varebiler.
Tyske problemer
Mens Mercedes normalt er kendt for at være blandt de mest duelige personbiler, kommer det nok som en overraskelse, at deres varebiler, og i særdeleshed Mercedes Vito, skraber bunden. Modellen ligger i bundfeltet i alle årgange på nær de fireårige og det endda med absolutte sidstepladser for de otte- og tolv år gamle modeller, mens Vito er næstsidst for de tiårige.
Det er også interessant, at Opel for fireårige varebiler har alle deres køretøjer placeret i den tunge ende, og her er eksempelvis Opel Meriva ikke medtaget, da den kun er blevet synet 98 gange, hvor den ellers ville være placeret tredjesidst på listen.
For både Mercedes og Opel gælder, at deres modeller i de fleste tilfælde har mellem to og tre gange så mange fejl pr. 100 syn, som de mærker der er bedst placeret på listerne.
Ringere vedligeholdt
Ikke overraskende har varebilerne langt flere fejl pr. 100 syn end almindelige personbiler. For fireårige personbiler med færrest fejl blev der registreret 16,8 fejl pr. 100 syn, mens den mest fejlfrie varebil med fire år på bagen havde 35,6 fejl pr. 100 syn. I samme årgang havde personbilen med flest fejl 69,2 af slagsen, mens den mest fejlbehæftede varebil fik konstateret 150,3 fejl pr. 100 syn.
- Vores vurdering er, at den væsentligste grund til varebilernes langt flere fejl end personbilernes er manglende vedligeholdelse og langt flere kørte kilometer per år, siger Arne Willerslev-Legrand.
Få overblik over mærkernes placering og synsårgange på www.bilsyn.dk.