23948sdkhjf

Små nyheder til et stort marked

Flere af nyhederne på biludstillingen i Indiens hovedstad New Delhi er øremærket til Asien, men det skal ikke undre, hvis man ser nogle af nyhederne på andre markeder.
Indien, med verdens næststørste indbyggertal, er blevet verdens største marked for mindre biler med en udviklingsprognose for de kommende år som et af de lande, der vokser mest i bilbestand.

Bilsalget er ikke gået så hurtigt i Indien som i Kina, der satte salgsrekord i 2009 med 13,5 millioner enheder, efterfulgt af USA, hvor salget "kun" nåede op på 10,4 millioner biler. Men boomet i Indien kommer. Den lokale bilproducent Tata har udviklet den meget omtalte billigbil Nano. Manden bag, Ratan Tata, oplyste på udstillingen, at Nano bliver forsinket til USA og dele af Europa. Salget går simpelthen for stærkt i hjemlandet. Produktion kan endnu ikke følge med efterspørgslen.

Asiatisk Honda

Honda viste for første gang en lille nyhed, som kommer i produktion allerede næste år. Den er udviklet til de såkaldte nye lande som Indien og Thailand.

Honda oplyser ikke meget mere omkring størrelsen, men dog at der skal være plads til fem, samt at man udnytter store dele af komponenter og dele fra andre Honda modeller, som vil gøre prisen gunstig. Den har endnu ikke fået et navn.

Det har til gengæld en anden lille Honda nyhed. CR-Z er en hybridbil, altså med en mindre motor og batterier. Den er også øremærket til de nye store markeder i Asien, men det vil ikke undre, hvis nogle af de små store nyheder i New Delhi finder vej til nogle af de gamle markeder.

Toyota Etios til fem

På samme udstilling viste Toyota også en lille ny bil, uden at nævne en pris, men dog forventet under 10.000 dollar, omkring 51.500 kroner, mener indisk presse.

Toyota har døbt bilen Etios. 2000 ingeniører i Indien og Japan har arbejdet på den nye Etios i fire år. Bilen loves med plads til fem. Den blev vist både som hatchback og sedan, og er udviklet til lande som Indien, Rusland og Sydamerika, oplyser Toyota. Modellen forventes at sælge 70.000 enheder årligt alene i Indien, hvor forhandlernettet i år skal udbygges fra 97 til 150 forretninger.

Den nye Toyota Etios ser dog ikke så lille ud. Den virker større end andre nye små Toyota modeller som iQ, der sælges i Danmark. Toyota forventer den største salgsstigning i Asien, minus hjemlandet Japan, hvor der sidste år kun blev solgt 2,921 millioner biler. Det laveste antal i 31 år.

Bagudvendt Suzuki

Den tredje lille store nyhed kom fra Suzuki-organisationen, som, sammen med partneren Maruti, sidder på 55 procent af markedet. Den nye Suzuki hedder kort og godt R3 Concept, og har, som den nye Opel Meriva, bagtil hængslede bagdøre, som letter adgangen til bagsædet. Det er nok et system man kommer til at se meget mere til i mindre biltyper.

Suzuki oplyser ikke, hvornår den eventuelt sættes i produktion, men den er udviklet i Indien. Af de 11 millioner biler som i dag kører i Indien, tegner Suzuki Alto sig alene for mere end 7,5 millioner.

Suzuki-fabrikken i Indien, i partnerskab med Maruti, har en kapacitet på mere end 960.000 enheder årligt. Selskabet kan samtidig prale med at have vundet J & D Power Asia og South Pacific kundetilfredshed ti år i træk.

Salget af nye biler forventes at stige med 16 procent i Indien i år til i alt 1,4-1,5 millioner enheder, efter en stor stigning i 2009, blandt andet takket være regeringens politik, og en relativ stærk og voksende sund økonomi. Hyundai er nummer to som markedsleder efter Maruti-Suzuki, men de får følgeskab af endnu flere konkurrenter.

Udover den nævnte nye lille Honda og Toyota, vil VW lancere en sedan-version af Polo. Renault kommer snart med et fuldt program i flere mindre modeller, og Fiat oplyste på udstillingen, at de kommer med et par nye mindre modeller i 2011-2012.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094